SP en PCG zetten zandwinning op agenda

18 juli 2019

SP en PCG zetten zandwinning op agenda

Foto: Jan Burger

WIJK BIJ DUURSTEDE – Enkele weken geleden maakte een onafhankelijke MER Commissie gehakt van het eerste rapport rond de zandwinning in de Bosscherwaarden. Op vele belangrijke punten zijn nog onduidelijkheden, is het onderzoek onvoldoende of gedaan met verouderde wetgeving en informatie. De SP stelde hier schriftelijke vragen over aan wethouder Hans Marchal. ´Nu hebben we de antwoorden bekeken en hebben we nog meer vragen. Vandaar dat we met de PCG hier met de raad om tafel willen zitten´, vertelt Jeroen Brouwer, die met PCG-er Jan Dirk de Bruijn dit op de agenda heeft gezet.

Het project van zandwinning bij de oude steenfabriek De Bosscherwaarden zit in de beslissende fase. De landelijke commissie MER, vol deskundigen, adviseerde het huidige rapport niet door te sturen. Het onderzoek is op vele punten onvoldoende, onduidelijk of is er gekeken met oude wetgeving en met verouderde informatie. `Wij waren al tegen het grootschalige afgraven en slibstort. En dus hadden we genoeg al vragen. Maar de antwoorden die we kregen, riepen weer nieuwe op´, legt Brouwer uit.

Om niet met vragen heen en weer te vliegen besloot de SP-er, samen met de PCG, een bespreking aan te vragen. Hierdoor kunnen de partijen de wethouder en ambtenaren rechtstreeks bevragen. ´Als er dan onduidelijkheden blijven, dan kunnen we doorvragen. Ook kunnen we met de andere partijen bekijken welke informatie we nog meer willen. Want over een eventuele nieuwe zwemplas als compensatie is nog niks bekend. En de rekenkamer komt met een rapport. Dat bij elkaar levert genoeg gesprekstof op´, besluit Brouwer. Op verzoek van De PCG en SP komt na de vakantie de bespreking op de agenda.