Woningbouw Cothen verder uitgewerkt

7 maart 2019

Woningbouw Cothen verder uitgewerkt

Foto: Ekton Wollenberg

COTHEN – De Wijkse gemeenteraad heeft afgelopen dinsdagavond ja gezegd tegen de verdere uitwerking van woningbouw op het oude Schoonderwoerd terrein aan de Willem-Alexanderweg. De SP is hierbij benieuwd naar de verdere financiële afwikkeling en betaalbare woningen. ´Op de Kamp is destijds goed nagedacht over wat de Cothenaren nodig hadden. Er is gebouwd door en vooral voor Cothenaren. Kijken of dat nu ook gaat lukken´, legt Jeroen Brouwer namens de SP uit.

Als bestuurder stond Brouwer zelf nog aan de wieg van de ontwikkelingen. Met oud-collega Hans Marchal zette hij de verschillende partijen om tafel. De laatste heeft nu met zijn ambtenaren het haalbaarheidsonderzoek af. ´Hier zat weliswaar een vertraging in, maar de gekozen variant vinden wij goed. Wel zijn we benieuwd naar de eventuele financiële doorrekeningen, de verdere ontwikkelingen en inpassing bij het Van Dijk terrein, het verkeer en wat de achterblijvende ondernemers kunnen verwachten. Het gaat immers over wonen, maar ook over de Cothense ondernemers. Dit onderzoek is als eerste opzet een goede weg´, bekijkt hij.

WijkNu diende nog een motie in om andere varianten mee te nemen. De motie werd ingetrokken wegens gebrek aan steun. ´Ten eerste wilde WijkNu bedrijven naar Wijk verplaatsen, net als GroenLinks. Dat willen de Cothense ondernemers niet. Er is ook helemaal geen plek, want Wijkse ondernemers komen al ruimte tekort. De provincie wil wel plek maken in Cothen. Pak die kans dan. Ten tweede wilde WijkNu de woningen over laten aan de markt. Dat is gek, want dan kan een ontwikkelaar lekker dure huizen neerzetten. En waar blijven dan de Cothenaren die een betaalbare woning willen? Waar blijft dan Cothen nu? Gelukkig is dat niet in stemming genomen. We hopen dat de wethouder nu wel zijn woord houdt en er in september iets ligt´, besluit Brouwer.