GroenLinks en SP willen gedragsregels voor raad

10 november 2018

GroenLinks en SP willen gedragsregels voor raad

Foto: Elton Wollenberg

WIJK BIJ DUURSTEDE – Integriteit is al enige tijd onderwerp van gesprek in het politieke landschap. Integere bestuurders, wethouders en raadsleden, zijn immers een must voor een open samenleving. Ook in de Wijkse gemeente spelen er soms zaken waar vraagtekens bij gezet kunnen worden. Juist om transparant en open te zijn, willen GroenLinks en de SP dat er nieuwe gedragsregels komen voor de gemeenteraad. ´Als we meer eisen van de samenleving, moeten we ook naar onszelf kunnen kijken. Gedragsregels helpen ons hierbij´, bekijken Rob Willems, GroenLinks, en Jeroen Brouwer, SP.

De VNG stelt dat integere bestuurders en ambtenaren een basisvoorwaarde zijn voor het vertrouwen van inwoners en dat integriteit alles te maken heeft met kwaliteit en professionaliteit. Dat ligt natuurlijk eerst bij politici en partijen zelf. ´Maar ook de raad heeft een gezamenlijk verantwoordelijk voor een goed integriteitsbeleid, door hier transparant mee om te gaan en het vaker op de agenda te zetten. En dus ook door gedragsregels af te spreken´, bekijkt Willems.

In het land hebben diverse gemeenteraden regels opgesteld of vernieuwd. Dit om het bestuur zuiver te houden. Partijen kunnen elkaar dan aanspreken als er iets niet door de beugel kan. Diverse gemeenten zijn de laatste jaren overgegaan tot het invoeren van gedragsregels, om integriteitskwesties onder de loep te kunnen nemen. ´Van grote steden als Amsterdam en Maastricht, tot kleinere gemeenten als Heereveen en Moerdijk. Er zijn dus al genoeg codes. We brengen die van Zaanstad als voorbeeld in. Daar kunnen we vast veel uithalen´, aldus Brouwer.

Volgens de fractievoorzitter van GroenLinks is dat lokaal belangrijk, nu de gemeente meer gebruik wil gaan maken van kennis en kunde bij haar inwoners. Willems; ´Als raad moeten we het goede voorbeeld geven. Inwoners moeten ons ook kunnen vertrouwen. Regels kunnen daarbij helpen. Dan moeten we voorkomen dat zaken door elkaar gaan lopen en het beleid transparant houden. Dat wil iedereen graag. We kennen allemaal wel voorbeelden van dingen die we niet willen.´

Willems kijkt hierbij direct naar zijn partner, Brouwer. Die werd zelf rond de verkiezingen beschuldigd van machtsmisbruik en misleiding. ´Het probleem hierbij was vooral dat bijna niemand dat wilde bekijken en bespreken. GroenLinks was de enige partij die het voor mij opnam. Persoonlijk had ik graag gezien dat er onderzoek gedaan was naar de uitspraken. Dan hadden meer mensen kunnen inzien, hoe de zaak in elkaar stak. Maar niemand deed iets. De raad niet, het college niet, de burgemeester niet, de pers zocht het niet uit. Om dat soort dingen te voorkomen, zijn deze regels simpelweg nodig. Dan kunnen we elkaar aanspreken als het fout gaat, wie het ook doet. Ik kan me niet voorstellen dat een partij hier tegen zou zijn´, eindigt de SP-er.

De twee gaan het voorstel bespreekbaar maken bij een besloten themabijeenkomst van de raad, eind november.