Jan Burger

2 oktober 2018

Jan Burger

Toen de Wijkse SP in 2006, als een van de winnaars van de verkiezingen, gevraagd werd om deel te nemen aan de college onderhandelingen met PVDA en Groen Links, zaten we met een probleem. Wie is er een goede wethouder? Wij wisten dat in Culemborg de SP buiten de coalitieonderhandelingen was gevallen. Jan Burger had hier, net als in de Provinciale Staten van Gelderland zijn sporen ruimschoots verdiend. Gelukkig zag hij de post in deze coalitie, Havanna aan de Lek, best zitten. Hij schoof aan, nam de regie en we weten wat er daarna allemaal gekomen is.

In 2006 kwam de Wijkse SP onder andere op uit onvrede over de bestuurlijke koers in onze gemeente. Inwoners hadden geen inspraak, bouwen was een probleem en er was niks geregeld voor de WMO, Vitras lag op haar gat, en er kwamen heel veel andere veranderingen aan in het sociale domein. De opzet van al deze zaken bleek bij Jan in hele goede handen. Met hulp van inwoners, lokale organisaties, verenigingen en vrijwilligers zette hij de schouders onder de grote bezuinigingen. Met het aanbreken van de economische crisis werkte hij nog harder, met menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit voorop.

Jan ging voortvarend aan de slag met het sociaal domein. Heel veel uren heeft hij doorgebracht bij cliënten en bij mensen op de werkvloer. Er ontstonden lokale zorgaanbieders, Binding werd in elkaar gezet. Er kwamen zorgzaken in Cothen en Langbroek, waar ook zelfbouwers (CPO) aan de slag ging met bouwen. Later kwamen hofjeswoningen en rug-aan-rug woningen uit zijn hoed. Sportverenigingen kregen een nieuwe plek. Enzovoorts. Jan en zijn collega wethouders hebben zo veel neergezet. Voor iedereen, jong en oud en in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede. Voor zorg kreeg de gemeente zelfs de titel Gouden Gemeente. Met de gemeenschap slaagden Jan erin de zaken goed weg te zetten.

Ondertussen bouwden we de afdeling verder uit. We deden onderzoeken in de samenleving, waren op straat. De fractie werd steeds professioneler. Jan Burger bleef ons enthousiast wijzen dat dit onze plek was, dichtbij de mensen die het aangaat. Jan deed met ons mee bij het luisteren naar al die signalen uit de samenleving. Waar we ook stonden, waar we ook folderden of aanbelden, wat voor weer het ook was: Jan was er altijd bij.

We groeiden en hadden met Jan een goede plek in het Wijkse bestuur. Of het nu met het CDA, of zoals tot mei van dit jaar met GroenLinks en de PCG was: we werkten altijd fijn samen. Jan pakte moeilijke dossiers op, en met alle miljoenen aan bezuinigingen loodsten we de gemeente door het moeras van de crisis heen.

In de loop van het vorige collegeperiode constateerden we dat het met de gezondheid van Jan niet goed ging. Jan was soms Jan niet meer. Hij liet zich onderzoeken en we weten wat de uitslag was. Er brak een hele zware tijd aan voor Jan, voor zijn vrouw Kirsten en zijn kinderen. Toen duidelijk werd dat herstel niet mogelijk was moest hij afstand doen van zijn wethouderschap. In maart 2017 namen wij afscheid van Jan als bestuurder. Er waren veel lovende woorden, terecht.

Jan pakte zijn rust. Liet het wethouderschap over aan Jeroen Brouwer. Als politiek dier bleef de Wijkse politiek, daar waar het kon, op een afstand volgen. Helaas ging hij de laatste maanden beetje bij beetje achteruit. Gelukkig kon hij rekenen op de goede zorg van Kirsten en aan den levende lijve ervaren hoe goed de Wijkse thuiszorg georganiseerd is en hoe goed de mensen hier werken. Kirsten kon Jan zodoende tot op het laatste moment thuis verzorgen.

De laatste weken ging het bergafwaarts. De ALS speelde hem meer en meer op. Op 29 september is Jan thuis rustig ingeslapen te midden van alles wat hem zo lief is.
Jan is voor de Wijkse SP een grote roerganger geweest. Hij was als geen ander in staat om krachten te bundelen en koersvast op het doel af te gaan. Hij was de architect van het sociale domein in Wijk bij Duurstede en degene die de stenen stapelde tot een stevig fundament. Overal en altijd aanwezig. Benaderbaar voor iedereen, op iedere plaats en op elk gewenst moment.

Dank je wel Jan Burger. Je bent en blijft voor altijd één van ons. We zullen je missen. Rust zacht, lieve vriend.

Uit respect voor Jan Burger en zijn familie zal de fractie van de SP in de Wijkse gemeenteraad tijdens de voorbespreking Programmabegroting 2019 & Meerjarenbegroting 2020-2022 op dinsdag 2 oktober niet aanwezig zijn. Wel zal Jan Oechies, als voorzitter van de fractie een korte verklaring afleggen. Vragen opmerkingen, amendementen en moties zullen in november aan de orde worden gesteld.

Namens de Wijkse SP Jan Oechies, Frans van der Tol en Jeroen Brouwer