Start onderzoek woonwensen jongeren

20 maart 2018

Start onderzoek woonwensen jongeren

WIJK BIJ DUURSTEDE - Woningstichting Cothen, Viveste en de gemeente Wijk starten binnenkort met een onderzoek naar de woonwensen van jongeren. Zij hebben hiervoor een enquête ontwikkeld, die via diverse kanalen in te vullen is. Dit is een onderdeel van een groter onderzoek, waarbij de twee woningbouworganisaties ook de cijfers van het Woningnet systeem in duiken. “Zo krijgen we een breed verhaal waarin de feiten en cijfers naast de wensen gelegd kunnen worden.  En we krijgen  inzicht in wat er dan gevraagd wordt door jongeren”, bekijkt SP-wethouder Volkshuisvesting Jeroen Brouwer.

De gemeente maakte bekend  dat jongeren die een woning willen kopen in de toekomst gebruik kunnen maken van startersleningen. In de huurmarkt gaan Viveste en WC Cothen binnen Woningnet op zoek naar de mogelijkheid om jongeren betere kansen te bieden en om het aanbod huurwoningen te vergroten. “We willen gaan onderzoeken of we hier een soort proeftuin van kunnen maken en te kijken wat er structureel nodig is. Dat begint met een gezamenlijk onderzoek over waar jongeren naar op zoek zijn en hoe we jongeren kunnen faciliteren zich te vestigen in de gemeente”, legt Bianca Schlief uit, locatiemanager van Viveste.

Het onderzoek moet  zorgen  voor een brede, positieve impuls voor de woonkansen voor jongeren.  De laatste jaren waren moeilijk voor woningbouworganisaties, maar het gaat weer wat beter. Dit onderzoek past dan ook goed bij andere stappen die wij zetten.  “Zo zijn we ook al bezig met een onderzoek om te komen tot  kernbinding, waarmee we onderzoeken hoe we de Cothense jongeren in Cothen kunnen houden. Dat is toch iets dat we graag willen”, aldus Wim Moggré, directeur van WS Cothen.

De enquête is digitaal te vinden via; https://gemwbd.typeform.com/to/UZZw90