FC Utrecht-spelers geven les over gezonde leefstijl

6 maart 2018

FC Utrecht-spelers geven les over gezonde leefstijl

WIJK BIJ DUURSTEDE - FC Utrecht bezocht afgelopen week  basisschool de Wegwijzer om een les te geven over gezonde leefstijl. Dit in het kader van de samenwerking die de voetbalclub heeft met de gemeente. Na de theorieles mochten de kinderen naar buiten om zelf te sporten en bewegen onder leiding van Pieter Barte van CDW. ‘De samenwerking met FC Utrecht versterkt alle activiteiten die wij als gemeente met de lokale  partners organiseren op het gebied van sporten, bewegen en gezonde leefstijl. Dit project van FC Utrecht sluit geweldig aan bij het werk van buurtsportcoach Tobias Wijnmalen. Dubbel winst dus’, aldus wethouder Sport Jeroen Brouwer.

Intensievere samenwerking met FC Utrecht

FC Utrecht bouwt met haar maatschappelijke activiteiten aan een FC Utrecht Community. De activiteiten hiervoor vinden plaats in het stadion, op scholen, in de wijken en bij de verenigingen in de hele regio, zo ook Wijk bij Duurstede. In dit geval ondersteunden de spelers de ‘Voel Jij Je Lekker Tour’ zoals deze door Tobias Wijnmalen opgezet is. Hij is enthousiast over de samenwerking: ‘FC Utrecht is een grote club en heeft veel aantrekkingskracht op de kinderen. Ze kunnen een rolmodel zijn en hierbij de kracht van voetbal gebruiken om te inspireren, informeren en enthousiasmeren over het belang van bewegen, gezond eten en drinken, rekenen, taal, enzovoorts.’

Sjors Sportief en Creatief

De profclub en de gemeente gaan de samenwerking de komende tijd verder intensiveren. ‘FC Utrecht heeft aangegeven graag aan nog meer activiteiten mee te doen. Juist vanuit de voorbeeldfunctie is dat mooi’, bekijkt Brouwer. Wijnmalen vult hem aan. ‘Vanaf het nieuwe schooljaar start het project Sjors Sportief en Creatief. Hierbij maken basisschoolleerlingen op laagdrempelige wijze kennis met het sportieve en culturele aanbod in de gemeente. Hun talenten komen zodoende voorop te staan.’

Alle sport – en cultuuraanbieders kunnen hun activiteiten laten opnemen in een boekje dat uitgereikt wordt aan de kinderen. Zij kunnen het hele jaar door kiezen voor deze verschillende activiteiten, waardoor vraag en aanbod bij elkaar komt.  Van Wijnmalen gaat de komende maanden de verenigingen benaderen voor dit project.  Brouwer ziet zo in hoe de investeringen in sport verder vooruitgaan. ‘De sportieve basis is goed en het huis erop wordt steeds beter uitgebouwd. Dat is goed voor iedereen. Leuk om te kijken in welke activiteiten FC Utrecht vervolgens mee kan draaien’, besluit Brouwer.