Verder Vooruit Voor Iedereen

19 februari 2018

Verder Vooruit Voor Iedereen

Foto: Jeroen Brouwer / M Vonk

WIJK BIJ DUURSTEDE - Ondanks miljoenen aan bezuinigingen en economische crisis investeerde de gemeente flink in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede.  SP-lijsttrekker Jeroen Brouwer ziet dat de financiën op orde zijn en het beleid landelijk geprezen wordt. ´En dat in samenwerking met inwoners. Het is zo geweldig wonen, leven en werken in onze gemeente. Met deze basis kunnen we verder vooruit voor iedereen´, zegt lijsttrekker Jeroen Brouwer.

Brouwer concludeert dat de coalitie van SP, GroenLinks, PCG en PvdA veel gedaan heeft. Bij het noemen begint hij met de zorg. ´We zijn niet voor niets Gouden Gemeente. Zorg en welzijn staat landelijke hoog aan geschreven. Maar er zijn tevens honderden huizen bijgekomen,  tot 1250 in 2022, waarvan meer dan dertig procent sociaal. Er is meer aandacht gegeven aan lokale bedrijven, via lokaal inkopen en natuurlijk met de Wijkse Werkplaats, met meer werkgelegenheid en waarbij iedereen mee kan doen´, begint hij.

Sociaal en sportief

Als SP-wethouder is tevens trots op het sociale beleid. ´Toen we kwamen was de sociale dienst door de wethouder van een lokale partij naar Zeist verplaatst. Mensen in de bijstand werden aan hun lot over gelaten. Nu is er bij de RSD lokaal flink aanwezig en staat er een uitstekende oude sociale werkvoorziening dankzij BIGA. Voeg daar de fondsen voor Jeugdsport en Jeugdcultuur en het normale Kinderfonds en toegankelijk minimabeleid aan toe. Iedereen kan zo op alle fronten meedoen, met werk, met sport enzovoorts.´

Zijn sporthart gaat sneller kloppen dankzij de investeringen. Brouwer; ´Met zaken als kunstgrasvelden in alle kernen en de judo-dojo was er al veel. Daar zijn de afgelopen jaren de nieuwe sporthal, de geweldige turnhal, de goede werkorganisatie bij Wijksport, het kurkveld SVF, investeringen sporthal Rijnsloot Cothen, sportmogelijkheden bij Dorpshuis Langbroek bijgekomen. Gezond leven staat via sportcoach op de agenda. Mensen liegen als ze zeggen dat er niets aan sport gedaan is.´

Veel zaken zijn opgepakt met bewoners. Brouwer ziet tientallen voorbeelden; van onderhoud tot de vele pilots in het sociale domein; van sport tot duurzaamheid; van projecten voor mensen die werk zoeken tot bestemmingsplannen; van verkeersplannen tot mantelzorg. ´Natuurlijk gaat lang niet alles goed. Daar waar hard gewerkt wordt vallen spaanders´, erkent Brouwer, ´Maar samenwerken gaat steeds beter. De komende jaren willen via wijkgericht werken mensen hun eigen omgeving laten invullen, als het gaat om parkeren, verkeeroverlast, hondenpoep enzovoorts.´

Verder Vooruit

De SP wilt, logischerwijs, verder vooruit, voor Iedereen.  Brouwer; ´En dan niet verder met luchtkastelen of verkiezingspraat. Maar gewoon met actiepunten. In gelul kunnen we niet leven, wonen of werken. Met aandacht woningen voor bouwen voor jongeren en ouderen, om de doorstroming beter op gang te brengen. Anders krijgen we minder inwoners en dus minder kopers in de winkels, minder leden bij de sportclubs, minder aandacht voor werken, enzovoorts´

In de zorg wil de SP nog meer integraal werken. ´Hier komen respijtzorg voor mantelzorgers, jeugdzorg opvang, spoedopvang zorg en wonen, dementie enzovoorts nog meer samenkomen, waardoor niemand buiten de boot kan vallen. We weten dat verzekeraars dingen niet oplossen en met de bezuinigingen voor meer problemen zorgen. Door meer samen te werken kunnen we veel problemen eerder tackelen. Dat bespaart bij hen kosten en levert nog meer maatwerk voor onze inwoner.´

In het programma, dat in concept terug te vinden is op de website van de partij, wijkbijduurstede.sp.nl, is bovendien aandacht voor het lokale MKB. ´De ruim 1700 bedrijven blijven de motor van onze economie. Daar liggen kansen die we met ondernemers moeten pakken, niet alleen v ia lokaal inkopen, maar ook via een goed Ondernemersloket. Dat is een mooie aanvulling op de sociale kant die er is met de Wijkse Werkplaats. En we blijven investeren in veiligheid om deze gemeente blijvend tot de veiligste gemeenten van Nederland te houden`, eindigt Brouwer.