College bezoekt BIGA

16 februari 2018

College bezoekt BIGA

Foto: Jeroen Brouwer / G Karssenberg

WIJK BIJ DUURSTEDE – Het Wijkse college bezocht afgelopen week het hoofdkantoor van de BIGA. De vier leden kregen hier een rondleiding van directeur Gerhard ten Hove en lieten zich bijpraten over de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf en de sector waarin zij werkt. ´De BIGA is een van de best lopende oude sociale werkvoorzieningen van het land. Met per medewerker de hoogste omzet, maar ook met bijvoorbeeld een zeer laag ziekteverzuim. De prestaties gaan dus hand in hand met de zorg voor de medewerkers. Precies waar dit bedrijf voor is opgericht´, meldt Jeroen Brouwer, die als SP-wethouder Sociale Zaken namens het college verantwoordelijk is.

Het college kijkt met genoegen terug op het werkbezoek. Directeur Ten Hove legde uit hoe de onderneming is verdeeld in drie onderdelen met elk hun eigen specialiteit, kennis en kunde. ´Zowel in het groen, als bij de schoonmaakafdeling of de werkzaamheden die de mensen binnen voor Defensie en vele andere bedrijven doen,  staan de medewerkers voorop en pas later de winst’, bekijkt Brouwer, ‘Dat is geweldig. Tevens speelt het bedrijf goed in op de toekomst, door ook andere doelgroepen aan te gaan spreken. Het is een topvoorbeeld van sociaal ondernemen.`

De BIGA pakt de veranderingen en bezuinigingen in de sociale werkvoorziening dus goed op. Er wordt winst gemaakt, waarmee de reserves aangevuld worden. Brouwer:  ´De subsidie op de doelgroep wordt door het Rijk flink teruggeschroefd. De gespaarde bedragen worden straks ingezet in de tijden dat het lastig gaat worden. Maar juist omdat het als een van de weinige bedrijven goed inspeelt op de komende veranderingen, loopt het bedrijf voorop. Zo halen ze meer opdrachten en dus meer omzet binnen dan verwacht. En dat gaat dus niet zoals in andere gemeenten ten koste van de medewerkers.´

Enkele jaren geleden namen de vijf betrokken gemeenten, naast Wijk ook Bunnik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en de Bilt, het besluit om de aandelen van het bedrijf over te nemen. Zodoende hadden zij directe controle op het bedrijf. ´De BIGA-mensen vormen een belangrijke doelgroep, die we niet in de steek moeten laten. Op deze manier kunnen we hen de beste werk en bescherming bieden. Dat was een goede keuze, voor het bedrijf en dus voor de mensen die er werken. Als gemeente zijn we daarbij trots dat de medewerkers het zo bewijzen en het bedrijf zo goed draait´, besluit Brouwer.