Preventie knallend succes

10 januari 2018

Preventie knallend succes

WIJK BIJ DUURSTEDE – PCG-wethouder Hans Marchal kwam afgelopen weken diverse keren in het nieuws. Het college zou goed gedrag tijdens de jaarwisseling belonen. En dat werkte. Mede dankzij de inzet van de jongerenwerkers van Binding, wisten de jongeren dat minder vernielen hen een beloning op zou leveren. “Gedragsdeskundigen van diverse universiteiten zeggen dat dit beter helpt, dan straffen. Dat is dus wel gebleken. Er is echt flink minder vernield dat de jaren hiervoor. We zijn benieuwd hoe dit in de toekomst verder gaat. We horen echter dat de jongeren echt over zijn gaan nadenken over slecht gedrag. Dat is positief ”, begint Oechies.

De SP vindt dat deze investering meer waard is geweest dan handhaven en opsporen, zoals de VVD blijft voorstellen. “We zijn zelfs enigszins verbijsterd, om maar in de VVD woordkeuze te blijven, over hun voorstel. Dankzij het landelijk VVD beleid is de wijkagent verbannen van een goed bureau naar een kamer in het gemeentehuis. Laat ze maar eens aan de wijkagenten gaan navragen wat die daar van vinden,” aldus Oechies, “Gemeentes zijn genoodzaakt om BOA’s in dienst te nemen of camera’s ophangen. Onze inwoners draaien dus op voor de bezuinigingen, die er ingevoerd zijn met de nationale politie. En laten we maar niet beginnen puinhoop VVD coryfeeën als Opstelten, Teeven en van der Steur hebben gemaakt van het ministerie van Veiligheid en Justitie.”

De SP-er is duidelijk; Regels zijn er om te handhaven. Of het nu gaat om te hardrijden in het buitengebied, op de provinciale weg, hondenpoep, foutparkeren, vernielen van andermans eigendom, fietsen stelen, enzovoorts. “Handhaving is een zaak van de politie. Het is heel wat anders dan het belonen van goed gedrag, zoals Hans Marchal heeft gedaan. Dat is gewoon goed. Alle deskundigen zeggen dat. Handhaven en het belonen van goed gedrag gaan goed samen”, meent hij.

Met al die bezuinigingen vraagt Oechies zich af waar de VVD dan de handhavers en rechercheurs, die de overtreders moet opsporen, vandaan haalt, die het beleid moeten uitvoeren.  “We komen nu al wijkagenten te kort in Wijk. Vandaar dat handhaving niet lukt. Laat ze daar maar eens voor aankloppen bij hun ministers. Dan komen we ergens. Nu roepen ze wel, maar komen met dingen die ze nooit kunnen waarmaken. Dat begint bijna een gewoonte te worden. Volgens mij hebben ze op hun kandidatenlijst genoeg mensen staan, die verstand hebben van politiezaken. Dan moeten ze weten dat voor handhaven en opsporen, er wel iets meer geld vanuit Den Haag nodig is. Losse beloften dus. Jammer. Gelukkig leven we in een van de veiligste gemeenten van het land. Blijkbaar werkt al die preventie toch ergens”, eindigt Oechies.