Actie schoon de winter in goed idee

30 oktober 2017

Actie schoon de winter in goed idee

WIJK BIJ DUURSTEDE – Uit de laatst gehouden Burgerpeiling kwam naar voren dat vele inwoners ontevreden zijn over het groenonderhoud. Het Wijkse college stelt daarom extra geld beschikbaar om het beheer van de buitenruimte te verbeteren. Hiermee worden op korte termijn enkele stuitende zaken in het groenbeheer opgelost. Deze eenmalige actie, Schoon de winter in, kost 26.500 euro. “Goed om te zien dat er in ieder geval op korte termijn actie wordt ondernomen. Maar het groen moet ook voor de toekomst beter worden”, aldus SP-raadslid Henk Huisman.

Tijdens de vele bezuinigingsrondes die dankzij de Rijkskortingen op de gemeente afkwamen, ontkwam ook het groenbeheer niet aan een budgetverlaging. Enkele jaren geleden werd het niveau daarom vastgezet op een zes min. “Maar iedereen kon zien dat dit eigenlijk een te laag cijfer was. Misschien was het net aan veilig, maar zeker met de goede temperaturen en veel regen ook deels een ramp natuurlijk. Vandaar dat wij met de coalitiepartijen GroenLinks, PCG en PvdA vorig jaar al om meer geld gevraagd hebben voor komende jaren”, legt Huisman uit.

Het Wijkse college nam enkele weken de proef op de som en maakte een rondje met ambtenaren. Wethouder Hans Marchal schrijft dat de aanleiding hiervoor de uitkomsten van de burgerpeiling was, waar de openbare ruimte onvoldoende of net voldoende scoorde. “Uit de schouw blijkt dat het beheer vrijwel overal op het niveau ‘sober’ zit. Dat is al jarenlang het afgesproken niveau. Wel hebben we gezien, dat dit sobere karakter in sommige gevallen toch tegenvalt. Daarom kiezen we nu voor snelle acties, die we eenvoudig op kunnen pakken. En we werken aan langere termijnacties, die meer voorbereiding nodig hebben”, schrijft de wethouder.

Het is het eerste signaal uit de burgerpeiling waarbij het college dus het bestaande beleid aanpast om de situatie te verbeteren. De geschatte kosten van de korte termijnacties zijn 26.500 euro. Er komt nu een extra veegronde, extra onkruidbestrijding, hagen worden gesnoeid en de borden krijgen een schoonmaakbeurt. De SP is tevreden dat het college de handschoen zo direct oppakt. “Maar dit moet natuurlijk op de lange termijn gewoon beter worden. Vandaar dat we ook zo benieuwd zijn naar de nieuwe beheersorganisatie. Het gaat niet om deze ene winter, maar ook om de andere seizoenen”, eindigt Huisman.