SP blij met burgerpeiling

19 september 2017

SP blij met burgerpeiling

WIJK BIJ DUURSTEDE – Voor het eerst sinds jaren heeft het college weer een burgerpeiling gehouden. Liefst 953 inwoners van de gemeente namen de moeite om aan te geven wat zij van de dienstverlening vinden. De scores waren net onder het landelijke gemiddelde. “We moeten dus echt aan de slag met de dienstverlening naar onze inwoners. Dat moet simpelweg een stuk beter kunnen”, bekijkt Jan Oechies.

Verdeeld over diverse terreinen konden inwoners, middels cijfers, aangeven welke ervaringen zij hebben.
Op de meeste terreinen scoorden de gemeente enkele tienden punten lager dan het landelijke gemiddelde. Ook konden ondervraagden uitspraken doen over zaken. De eerste scores zijn nu door portefeuillehouder burgemeester Tjapko Poppens met de raad gedeeld. “Als we op straat zijn horen we natuurlijk al een veelvoud van zaken. Vandaar dat wij samen met GroenLinks en de PCG enkele maanden geleden al extra geld vrijgemaakt hebben voor het onderhoud van zaken als openbaar groen. Omdat we simpelweg minder geld kregen, is daarop bezuinigd. Daar wilden we als coalitie dus al in investeren”, meldt Oechies.

De SP-fractievoorzitter ziet uit andere onderzoeken dat er veel in orde is in de gemeente. “We hebben ondanks de Rijksbezuinigingen en de economische crisis met minder middelen, veel bereikt. Er is meer dan gemiddeld gebouwd, er zijn meer banen gecreëerd dan gemiddeld, er staat een goed sociaal stelsel, er is flink geïnvesteerd in scholen, in sportvoorzieningen, er zijn vele tientallen projecten opgezet met inwoners, enzovoorts. Zodoende staat er een gouden gemeente en behoren we tot de veiligste gemeenten van het land”, begint hij.

Maar de SP-er ziet dus ook waar het spaak loopt en de dienstverlening beter moet. Oechies; “Als mensen bellen en niet teruggebeld worden, is dat meer dan irritant. Daar horen we ook via de hulpdienst genoeg over. De laatste tien jaar is er meer dan een miljoen euro bezuinigd op het ambtenaren apparaat. Daar lopen we dus op het gebied van dienstverlening tegen aan. Goed dat we met deze peiling een goed beeld hebben gekregen over waar dat gemerkt wordt. Dan kunnen we er eindelijk iets structureels aan doen.”

Maar het voor de fractievoorzitter echt niet de bedoeling dat de gemeente nu lukraak alles weer op gaat plussen. De SP-fractie is benieuwd naar de verdere uitwerking van de peiling en de opzet om de dienstverlening te verbeteren. “We moeten de komende maanden goed kijken, waar we in moeten investeren. Ons doel is om een stuk hoger te scoren dan het landelijke gemiddelde. We zien dat portefeuillehouder Poppens hier goed mee bezig is en de eerste stappen al heeft gezet. Het college heeft de financiën gelukkig wel op orde gebracht. De basis is dus goed. De komende weken komen er meer voorstellen. We wachten deze af”, eindigt Oechies