Huisartsenpost te druk?

5 september 2017

Huisartsenpost te druk?

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Het is al meer dan tien jaar geleden dat het toenmalige college van CDA, VVD en BBNu de huisartsen niet bij wilden staan bij hun vraag naar mogelijkheden voor een huisartsenpost. Zij kozen eieren voor hun geld en sloten zich aan bij de post in Houten. In de media kwamen berichten dat deze posten landelijk flink overbelast kunnen zijn.  Voor de SP een reden om daar informatie over te vragen. “Hoe zijn de wachttijden voor onze inwoners? Heeft Houten ook last van de genoemde problemen? Het college gaat er weliswaar niet over. Maar wellicht dat zij hier wel informatie over kunnen inwinnen”, meldt SP'er Gert de Heus.

Het laten weglopen van de huisartsenpost was een hard gelach voor de inwoners. Gedane zaken nemen echter geen keer, en Houten lijkt al in het Wijkse DNA te zitten. “In de tussenliggende jaren heeft de SP vaak geprobeerd de post dichterbij te krijgen. Maar zelfs toen de zorgverzekeraars mee wilden werken aan een pilot in Doorn, steunde een meerderheid van deze partijen deze proef niet. Nu hoorden we in het verleden dat de service goed was. Maar gezien de media-aandacht, willen we een update hebben”, meldt De Heus.

In de pers verscheen een verhaal over enorme drukten bij vele huisartsenposten. “Nu is voor ons de vraag of dit voor onze inwoners ook telt. Het gaat immers vaak om spoed en dat moet goed geregeld zijn”, aldus De Heus..” Maar vanuit de pers lezen wij dat het knelt; met personeelstekorten, langere wachttijden op de post en aan de telefoon. Mensen wijken zelfs meer uit naar ambulancediensten. Bezuinigingen krijgen zo dure onwenselijke bijverschijnselen. Lijkt het.”

De SP snapt dat het college hier niet over gaat. Via schriftelijke vragen ze of het college informatie kan opvragen  “Onze vraag is of het college kan navragen hoe dit in Houten is. Zijn hier wachttijden? Is de druk bij personeel te groot? Moeten er vaker ambulances rijden? Is het college bereid te kijken of huisartsenpraktijken langer open kunnen? Of gebeurt dit al? Mensen moeten al rijden. Dan hopen we dat de sevice goed is gebleven.”

Marktwerking in de zorg is onder de landelijke kabinetten ver doorgeschoten. De SP is benieuwd wat dit voor de huisartsenpost en de Wijkse inwoners op dit moment betekent. Volgens de media zeggen betrokkenen organisaties dat het systeem van dergelijke posten eigenlijk op de schop moet. “Vandaar dat we ook vragen of het college dit eens met de lokale huisartsen kan bespreken? Niet geschoten is altijd mis”, besluit De Heus.