Vragen over aanrijtijden Politie

2 april 2017

Vragen over aanrijtijden Politie

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - De politie is afgelopen jaar in ruim een derde van de Utrechtse gemeenten bij spoedmeldingen te vaak te laat gekomen. De tijdsnorm is dat agenten bij een alarm binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Met name aan de randen van de provincie lukte dat in meer dan tien procent van de gevallen niet. Er waren in de provincie Utrecht tien gemeenten waar de politie vorig jaar onder de maat scoorde waaronder Wijk bij Duurstede met een percentage van 87,1%. De norm die de politie hanteert is om bij 90% van de spoedmeldingen op tijd te zijn, in Wijk bij Duurstede scoort de politie dus 3 procent te laag, de SP wil weten hoe dit komt.

“De SP beseft zich wel dat de agenten niet op het bureau zitten te wachten op een spoedmelding, maar meestal al ergens onderweg zijn. Toch merken wij op dat Wijk bij Duurstede vrijwel altijd uit de route ligt en we zijn daarom van mening dat een bureau in Wijk bij Duurstede een basisvoorziening is die we niet kwijt willen zijn. Helaas heeft het kabinet van VVD en PvdA besloten met de reorganisatie van de politie het bureau in Wijk bij Duurstede te sluiten, dit heeft volgens de SP een negatief gevolg voor het gevoel van veiligheid en klantgerichtheid.” aldus SP-raadslid Gert de Heus.

Om deze reden vraagt de SP aan het college of de langere aanrijdtijden te maken hebben met het sluiten van het politiebureau, en wat de politie gaat doen om de aanrijtijden te verkorten.

“Sowieso ligt Wijk bij Duurstede voor de politie nu in een uithoek, waar in de grote stad de politie over het algemeen binnen 5 minuten aanwezig is, duurt dat in Wijk bij Duurstede meestal meer dan 10 minuten en vaak dus zelfs langer dan een kwartier. Het gaat hier om spoedmeldingen waarbij elke minuut telt”, licht de Heus nog toe.