Meer inwoners uit de bijstand

2 april 2017

Meer inwoners uit de bijstand

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - De gemeente Wijk gaat 59 inwoners extra begeleiden bij het vinden van passend werk. Deze mensen ontvangen nu nog een bijstandsuitkering. Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het voorstel van SP-wethouder Jeroen Brouwer, om de Regionaal Sociale Dienst extra middelen toe te kennen. ‘We stellen extra middelen beschikbaar om deze mensen uit hun uitkering te halen. Naar ons idee kunnen we nog meer voor deze mensen betekenen dan nu het geval is”, meldt de wethouder.

De RSD gaat in nauwe samenwerking met de gemeente een groep samenstellen voor dit project. Het college verwacht dat er in elk geval 25 personen begeleid kunnen worden naar in ieder geval parttime werk. “Met deze extra financiële middelen kan de RSD deze mensen nog intensiever en persoonlijker begeleiden naar een baan of betere daginvulling. Dat is bij een pilot in Zeist goed gelukt. Daarbij komt nog, dat de RSD bij het begeleiden naar werk straks beter aansluit bij de plaatselijke arbeidsmarkt”, aldus Brouwer.

Ook SP-raadslid Gert de Heus is blij met de extra middelen. “De afgelopen jaren deden de ondernemers het al goed qua werkloosheidcijfers en zelfs een banengroei. Ook zagen we dat het Wijkse aandeel van het RSD bestand juist afnam, met bijna 2%, terwijl het gemiddelde in de regio juist groeide met 7,7%. Wat dat betreft werkt de Wijkse methode goed. Goed om te zien dat de gemeente hier nog meer in investeert, om meer mensen aan een baan of dagbesteding te helpen. Een baan of iets te doen geeft voor veel mensen namelijk nog steeds het meeste voldoening. Wel hopen we dat de RSD blijft samenwerken met ons lokaal netwerk, zoals Binding en het OKW”, hoopt De Heus.

In de gemeente ontvangen ongeveer 270 inwoners een bijstandsuitkering. geeft de SP-wethouder aan. De laatste jaren zag hij wel enkele veranderingen. ‘Aan de ene kant heeft het Rijk flink bezuinigd op het budget om inwoners in de bijstand naar werk te begeleiden. Aan de andere kant is door de crisis het aantal uitkeringen gestegen. Wijk kent de laatste maanden inderdaad een uitstroom. We verwachten dat met dit soort projecten het tij nog verder gekeerd kan worden,’ zo besluit Brouwer.