Plannen hernieuwd Hordencentrum goed ontvangen

23 januari 2017

Plannen hernieuwd Hordencentrum goed ontvangen

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede – SP-wethouder Jeroen Brouwer maakte in een week tijd drie keer zijn debuut, waarbij steeds het plan voor een hernieuwd Hordencentrum centraal stond. Eerst zat hij om de tafel met winkeliers, vervolgens met de gemeenteraad, waarna afgelopen donderdag omwonenden en geïnteresseerden in de raadszaal zaten. “En tot drie keer toe zijn de plannen van ontwikkelaar AKM Reales goed ontvangen.  Dat is als beginner altijd mooi om te zien”, glimlacht Brouwer tevreden. “Na afloop hoorden we ook veel enthousiasme terug”, vult raadslid Gert de Heus aan.

Door de jaren heen dienden diverse ontwikkelaars plannen in voor een vernieuwd Hordencentrum. In 2011 was er zelfs al eens een openbare avond van een ontwikkelaar. “Maar al deze pogingen liepen vast, omdat zij er dan toch financieel niet uitkwamen. Wat dat betreft was Ahold nog het meest serieus. Maar nadat halverwege vorig jaar duidelijk werd dat hun plannen niet doorgingen, kwam de huidige ontwikkelaar via de eigenaren in beeld”, legt Brouwer uit.

Jan Burger leidde na de zomer de eerste gesprekken, waarna het snel ging. Met de stedenbouwkundige indeling die de gemeente al had gemaakt, gingen de ontwikkelaars aan de slag. Zij maakten het huidige plan, kochten de zaaleigenaren uit en tekenden een overeenkomst met de gemeente.  Het plan bestaat uit 64 appartementen, waarvan 21 in de sociale koopsector, met een prijs van maximaal 181 duizend euro.  Dat presenteerden de partijen vorige week. “Mooi om te zien dat de raadszaal overvol zat en dat eigenlijk iedereen de plannen wel oké vond, de jongeren en ouderen die op de tribune zaten”, verwoordt De Heus.

Ook Brouwer constateerde het enthousiasme. “Zowel bij de winkeliers, als bij omwonenden, als bij geïnteresseerde kopers. Mooi dat overal mensen ook gelijk met ideeën kwamen voor verdere invulling. Zelfs voor de meedenkgroep hadden we al veel te veel aanmeldingen en moeten we mensen wellicht teleurstellen”, bekijkt de wethouder, “Dat is aan de ene kant spijtig, maar aan de andere kant een mooi compliment.“

Deze meedenkgroep gaat de komende weken aan de slag om de definitieve vormen in te tekenen.  Als de procedures dan goed doorlopen worden, denkt de ontwikkelaar in januari 2018 te gaan bouwen, en kunnen halverwege 2019 de nieuwe woningen klaar zijn. Al met al zijn de twee SP'ers blij dat deze vernieuwing plaats gaat vinden. “De plannen zijn vooral echt een opwaardering voor het winkelcentrum. Dat was toch een lang gekoesterde wens van iedere betrokken partij en dat werd tijd,” eindigt De Heus.