Pak de macht terug in de zorg!

22 januari 2017

Pak de macht terug in de zorg!

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede- Ruim 80 personen bezochten afgelopen zaterdag de zorgmarkt in de foyer van Calypso aan de markt in Wijk bij Duurstede. Verschillende zorgverleners hadden een informatiestand waarbij de bezoekers  met de zorgverleners in gesprek gingen over het huidige zorgstelsel.

De Wijkse SP had deze zorgmarkt georganiseerd om het Nationaal Zorgfonds onder de aandacht te brengen van de Wijkse samenleving. SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven, die vroeger huisarts is geweest in Oss, was door de organisatoren uitgenodigd om het doel van het Nationaal Zorgfonds uit te leggen en vragen te beantwoorden.

Foto: Elton Wollenberg
De tweede helft van de middag was ingeruimd voor een forum met Wijkse zorgverleners. Marcel Tiggelman van GaitSmart Service Nederland sprak over innovatie in de zorg, Tom Weustink van Fysiopraktijk Weustink over onder andere beroepsethiek in de praktijk. Gerrie van Blitterswijk van Leef Anders psychologisch centrum benadrukte dat het zorgstelsel veel te ingewikkeld is geworden en verstrikt is geraakt in regels, polissen en procedures. Anita Korff de Gidts-Balvers van de Stichting De hond kan de was doen sprak vooral haar zorg uit over de bureaucratie en gebrek aan menselijkheid in het huidige stelsel.

“De zorgverzekeraars moeten verdwijnen”, betoogde Henk van Gerven. “Patienten en zorgverleners horen weer de regie te krijgen. Zorg waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het  effectief is komt in de verzekering. Een regionale organisatie, vergelijkbaar met Provinciale Waterstaat, maar dan voor de zorg, verdelen het geld”, antwoordde Van Gerven op de soms kritische vragen van de aanwezigen.

Foto: Elton Wollenberg

De lokale zorgverleners gaven aan waar bij hen de problemen met het huidige zorgstelsel liggen. Het hoge eigen risico en de veel te hoge financiële drempels voor patiënten met een chronische aandoening. “In het nieuwe stelsel komen geen dure aanvullende pakketten en het eigen risico behoort met het Nationaal zorgfonds tot het verleden”, vertelde Van Gerven.

Volgens Van Gerven  kan het Nationaal zorgfonds zichzelf financieel bedruipen. Hij heeft dan ook het volste vertrouwen in het resultaat van de financiële doorrekening van het Centraal planbureau . De organisatoren van de middag, Jan Oechies, Elton Wollenberg en Gert de Heus, kunnen terugkijken op een zeer geslaagde en informatieve middag.