Aan de slag met goede ondersteuning voor dementie

7 oktober 2016

Aan de slag met goede ondersteuning voor dementie

Foto: SP

Wijk bij Duurstede - Samen met de gemeente gaan een groot aantal partijen zich inzetten voor een dementievriendelijke gemeente. Afgelopen woensdag tekenden zij met de burgemeester en wethouder Jan Burger een overeenkomst. “We gaan aan de slag om in onze gemeente mensen met dementie te ondersteunen. En natuurlijk ook de mantelzorger. Met goede opvang  en door met elkaar, beroepskrachten en vrijwilligers deze mensen te ondersteunen. Zo kunnen ze ook zo lang mogelijk in hun eigen huis blijven wonen.” aldus de wethouder.

Op woensdag 5 oktober 2016 tekenden de partijen een intentieovereenkomst: ‘Wijk samen dementievriendelijk’. Daarmee zijn ze overeengekomen dat ze zich inzetten voor mensen met dementie.

Foto: Jan Burger

“De verwachting is dat er straks per straat in de gemeente Wijk bij Duurstede gemiddeld twee mensen met dementie wonen,“ sprak wethouder Jan Burger. “We krijgen er dus allemaal mee te maken. Als familielid, winkelier, buurman, brandweerman, politieagent, zorgverlener, medewerker van de gemeente, enzovoorts. Daarom is het belangrijk dat we er samen voor zorgen dat Wijk bij Duurstede dementievriendelijk is. Dat mensen met een beperking als dementie zo lang mogelijk mee kunnen doen. Vorig jaar hielden we een bijeenkomst voor artsen en andere hulpverleners en mensen met dementie en hun partners. Daar kwam dit verzoek nadrukkelijk bij naar voren. Kortom, hiermee maken we een mooie slag in onze gemeente.”

De partijen die gezegd hebben zich in te zetten voor een dementievriendelijk Wijk bij Duurstede zijn: Vitras, Buurtzorg, Quarijn, Stichting Binding, politie Wijk bij Duurstede, brandweer Wijk bij Duurstede, winkeliersvereniging Hart van Wijk, cultuurcoach Wijk bij Duurstede, Stichting Wijksport, Alzheimer Nederland en de gemeente Wijk bij Duurstede.