Gemeenteraad akkoord met nieuwe locatie Binding

28 september 2016

Gemeenteraad akkoord met nieuwe locatie Binding

Foto: Gert de Heus / Google maps

Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad unaniem besloten akkoord te gaan met een tweede grote verbouwing van het gemeentehuis, wat sinds kort het huis van de gemeente wordt genoemd. De eerste verbouwing was nodig om de bibliotheek te huisvesten, de tweede verbouwing is nodig om ook de Stichting Binding aan een nieuw onderkomen te helpen. Zowel de oude bibliotheek als het oude postkantoor, waar de Stichting Binding nu is gehuisvest, maken straks plaats voor woningbouw.

Wethouder Jan Burger: “Als gevolg van de verschuiving van activiteiten op sociaal gebied van de landelijke naar lokale overheid (decentralisaties), heeft stichting Binding haar activiteiten en werkgebieden de afgelopen periode aanzienlijk zien uitbreiden. Deze uitbreiding van taken en daarmee de uitbreiding van de personele organisatie heeft tot gevolg dat de huidige huisvesting van stichting Binding tekort schiet, het piept en kraakt.”

Voor de verbouwing is een investeringskrediet van 7 ton gevraagd. Voor de SP is het belangrijk dat het maximaal bij dit bedrag blijft. De fractie kwam daarom met een uitgebreide stemverklaring.

SP-raadslid Gert de Heus: ”De SP is voor de verbouwing van het gemeentehuis ten behoeve van de Stichting Binding. We denken dat het gevraagde bedrag toereikend is voor de plannen die er zijn, maar hiervoor is een goede aanbesteding wel noodzakelijk, en zoals u van de SP weet, willen we hier graag de lokale ondernemers bij betrekken. Ook is een goede bouwbegeleiding nodig en wij zien het project liever iets uit de planning lopen dan uit het budget.

Mocht onverhoopt blijken dat het gevraagde budget niet toereikend is, dan wil de SP dat het college terug komt bij de raad met een heldere verklaring."

"We begrijpen dat Binding in de nieuwe accommodatie niet of nauwelijks kan groeien. De Stichting verwacht geen extra taken in de toekomst. We begrijpen de keuze maar zien hier wel een risico," zegt De Heus.

"Er zit bij ons ook een zorg rond de parkeervoorziening, we vragen ons af of er ook op de langere termijn voldoende capaciteit is. Het zou mooi zijn als u ook een parkeeroplossing kunt financieren uit het gevraagde krediet. We zijn erg benieuwd naar de resultaten van het parkeeronderzoek rond de Steenstraat dat nu wordt gehouden", vervolgt het SP-raadslid.

"Tot slot, op dit moment maakt de Voedselbank gebruik van het oude Postkantoor voor de uitgifte van de voedselpakketten. Zij hebben nog geen nieuwe uitgifte locatie gevonden, ik verwacht van het college dat zij de Voedselbank zullen ondersteunen in hun zoektocht,” besluit De Heus.