Oefening bij de Irene sluis

2 juli 2016

Oefening bij de Irene sluis

Foto: Jan Oechies

Wijk bij Duurstede - Vandaag, op zaterdag 2 juli, is om 05:00 uur een vrachtschip met een Hongaarse bemanning bij het sluizen complex tegen de sluiswand gevaren. Naast vier bemanningsleden raakte een container met gevaarlijke stoffen te water. “Gelukkig betrof het een oefening van de verschillende hulpdiensten. De blusboot uit Tiel kwam ter plaatse en het Wijkse veer met daarop een brandweerauto kwam ook assisteren,” vertelt SP-raadslid Jan Oechies.

Foto: Jan Oechies

De Wijkse brandweer rukte uit om de brand te blussen en de heftig verwarde bemanningsleden te redden.

“Op Lekdijk-West kwamen medewerkers van de gemeente, de brandweer, politie en ambulancedienst bijeen om hun deel van de oefening te houden. Burgemeester Poppens kondigde GRIP 3 af, wat betekent dat er sprake is dreigend maatschappelijk gevaar,” aldus Oechies.

De SP-er ging vroeg op pad om te zien hoe gecompliceerd het werk van de Wijkse brandweer is als er iets ernstigs gebeurt bij de sluis.

Hij ging ook in gesprek met een functionaris van Rijkswaterstaat. Daarbij bleek hoe belangrijk het is geweest dat de fractie van de SP zich hard heeft gemaakt voor het handhaven van de bemande post op de kruising van de Lek met het Amsterdam-Rijn Kanaal. “Het komt de veiligheid van ons allen ten goede en dat was mooi om te zien,” besluit Jan Oechies.