SP wil vernieuwing bij het zoeken naar werk

5 juni 2016

SP wil vernieuwing bij het zoeken naar werk

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - De SP komt met een voorstel om te experimenteren met het doorleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk. “De tijden zijn veranderd. Dat is bijna nergens zo merkbaar als bij het Sociale Domein. Ook bij de participatiewet willen we dat het anders gaat. Mensen moeten hun rechten behouden, bijvoorbeeld medewerkers van de sociale werkvoorziening. Maar er moet samengewerkt worden en iedereen die geschikt is, moet werkervaring op kunnen doen,” aldus SP-raadslid Gert de Heus.

De sociale werkvoorziening krijgt geen nieuwe mensen meer binnen. “Bedrijven als de BIGA moeten daarom hun bedrijfsvoering aanpassen.  Geld, ten behoeve van het aanwenden van capaciteiten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, dient efficiënter ingezet te worden voor én door alle betrokken partijen. Dat betekent dat een nieuwe manier van werken is gewenst bij het zoeken naar aangepast werk en werkervaring opdoen,” laat de SP-er weten.

De BIGA is weer teruggekomen naar de gemeenten. “Het is goed om te zien dat de BIGA zich heeft ontwikkeld tot een prima en winstgevend bedrijf. Dat was anders toen er nog sprake was van de Sociale Werkvoorziening Zeist en omstreken. Maar net als bij de transformaties in de zorg staan we bij de werkgelegenheid voor nieuwe uitdagingen. Inmiddels hebben we in Wijk bij Duurstede al ervaring opgedaan met vernieuwing. We hebben meerdere lokale initiatieven en die verdienen het om aandacht te krijgen. Ook zijn de middelen belangrijk,” aldus Gert de Heus.

Als we het over werk hebben en afstand tot de arbeidsmarkt spreken we over verschillende doelgroepen: de BIGA, de Sociale Dienst, het arbeidsbureau, mensen vanuit de zorg met een werkaanbod en ook de reguliere werkgevers en natuurlijk wij als gemeente. “Vroeger richten we ons op mensen dichtbij de arbeidsmarkt, maar die tijd is voorbij! Het gaat nu om een groter werkterrein, bestaande uit veel groepen. Het gaat er om dat mensen worden ingedeeld in verschillende doelgroepen: dicht bij de arbeidsmarkt, een grotere afstand en een nog grotere afstand,” vertelt het SP-raadslid.

Je komt bij de BIGA mensen uit al deze groepen tegen. “Daarbij is er geen nieuwe instroom meer. Dat betekent dat dit bedrijf een bredere rol moet spelen voor mensen die naar werk toegeleid worden. Daarbij  kan het ook zijn dat werknemers van de BIGA bij andere organisaties worden ondergebracht. We krijgen als partij regelmatig te horen dat werk dichtbij fijn is en vooral voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en dat dit bij andere organisaties ook kan, soms zelfs goedkoper en met meer perspectief,” aldus De Heus.

De sociale dienst spreekt over een grote omwenteling: van bolwerk naar netwerkorganisatie. “Instellingen die toeleiden naar werk moeten gaan samenwerken. Dat vraagt om een andere manier van denken. Daarnaast is het goed dat er een participatiepunt is gekomen, er contacten worden gelegd met bedrijven en met mensen afspraken worden gemaakt waar zij zich kunnen ontwikkelen. In onze visie wordt de maatschappij daarbij betrokken. Van sportverenigingen tot en met het museum, het theater, reguliere werkgevers, onze groendienst, de onderwijsinstellingen en noem het maar op. Wat kunnen instellingen doen om mensen te laten meedoen? Wat doen de beroepskrachten en wat voor nieuwe rol krijgen zij?” besluit De Heus.

Wat de SP betreft gaat men daarmee aan de slag. Gewoon experimenteren, ervaringen opdoen en meer doen voor mensen zonder werk. Vandaar de oproep: kijk hoe we het anders kunnen opzetten! Volgens Gert de Heus moeten we het met elkaar doen, om die reden trekken ook de SP afdelingen van de betrokken gemeenten gezamenlijk op.