Nieuwbouw voor alle doelgroepen in en bij De Engk

4 juni 2016

Nieuwbouw voor alle doelgroepen in en bij De Engk

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - “Begin volgend jaar gaat de school De Driehoek dicht en wordt zij ondergebracht in de nieuwe school aan de Hordenweg (bij het voormalige Revius Lyceum). Ook hebben we onlangs een overeenkomst gesloten met woningstichting Volksbelang over de oude flat aan de Dirk Fockstraat. Ook daar komen nieuwe woningen. En de woningstcihting gaat huurwoningen neerzetten op de huidige locatie van ‘t Wijkhuis. Kortom, er komen vlak bij het centrum ruim 100 woningen bij. Dat is heel goed nieuws,” laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Verder wordt er begin 2017 een rotonde aangelegd op de kruising van de Hordenweg en de Steenstraat.

“Daar gebeuren nog teveel ongelukken. Hierdoor wordt het een stuk veiliger voor voetgangers, fieters en het autoverkeer. Ook daar hebben we afspraken over gemaakt met de provincie en die betaalt eveneens een deel van de kosten,” vertelt Burger.

Op de plek van de school De Driehoek  komen middeldure woningen (gezinswoningen en appartementen). De start van de bouw zal na de aanleg van de rotonde in 2017 plaatsvinden. Het gaat om 16 grondgebonden woningen en 19 appartementen. Op de plek van de oude flat in de Dirk Fockstraat komen naar schatting zo'n 40 nieuwe woningen. Het gaat daarbij om laagbouw: onder andere gezinswoningen, rug-aan-rug-woningen voor kleine huishoudens en mogelijk appartementen aan de Gansfortstraat. Daarmee zal in 2018 gestart worden.

Op de huidige locatie van 't Wijkhuis gaat woningstichting Volksbelang zo’n 35 tot 40 huurwoningen in de sociale huursector realiseren. De start van die bouw zal waarschijnlijk eind 2018 of begin 2019 plaatsvinden.

“Dan is de herontwikkeling van De Engk helemaal klaar en kan de wijk weer een flink aantal jaren vooruit. Wat vooral belangrijk is, is dat we bouwen voor alle doelgroepen. De wereld verandert de komende jaren behoorlijk. Er zijn steeds meer kleinere huishoudens en de vergrijzing zet eveneens fors door. Kortom er moeten meer en vooral andere en aangepaste woningen komen. Tenslotte is het belangrijk dat we de huidige bewoners betrekken bij de planvorming en de wijze van uitvoering. Zij weten immers wat er speelt en leeft in De Engk,” besluit de SP-wethouder.