Wijk bij Duurstede volop aan de slag met vergrijzing

14 mei 2016

Wijk bij Duurstede volop aan de slag met vergrijzing

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - De fractie van de SP heeft vragen gesteld over de vergrijzing en de mogelijke problemen die dat kan geven. Uit de antwoorden van wethouder Jan Burger blijkt dat de gemeente hiermee volop aan de slag gaat. “De toenemende vergrijzing is een belangrijk aandachtspunt voor de komende jaren. Goede zorg en wonen en goede samenwerking tussen de veiligheidsdiensten en hulpverleners zijn belangrijk,” laat hij zijn partijgenoten weten.

In heel Nederland, maar met name ook in Wijk bij Duurstede zet de vergrijzing de komende jaren fors door.

“Wij hebben gezien dat het aantal ouderen in Wijk bij Duurstede drastisch zal toenemen. Sterker dan landelijk. Het toenemend aantal ouderen gaat ook gepaard met een groei van het aantal dementerenden. De komende jaren zal het aantal dementerenden in ons land verdubbelen tot ruim een half miljoen. In onze gemeente wordt uitgegaan van een stijging tot ruim 800 mensen,” laat Jan Burger weten.

De wethouder is het eens met de stelling van SP-raadslid Jan Oechies dat er extra activiteiten moeten komen voor kwetsbare ouderen: “Deze groep staat centraal in het zorgbeleid. Onlangs is het plan ‘Dementievriendelijke gemeente’ door het college vastgesteld. Voldoende hulp, veilig wonen, samenwerking tussen hulpverleners, mantelzorgondersteuning en goede informatie is belangrijk.”

Voor hulp bij het huishouden en begeleiding heeft de gemeente ruim zorg ingekocht, waarbij ook gelet is op de kwaliteit en betaling van het personeel conform de cao’s. De opvang loopt via Loket Wijk. Waar het verpleging betreft, is dat een verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars.

Ook samenwerking met politie en brandweer is belangrijk. Zo vertelde SP-raadslid Jan Oechies dat er de afgelopen tijd meerdere probleemsituaties waren, bijvoorbeeld op het gebied van brandveiligheid.

Jan Burger laat weten dat er op 28 mei een bijeenkomst plaatsvindt voor preventie bij criminaliteit bij ouderen: “We willen daarnaast in het najaar een informatiemarkt opzetten met de brandweer, Stichting Binding, Loket Wijk, eerstelijnsmedewerkers en anderen rond het thema veiligheid in en om het huis,” laat hij weten.

De SP vindt het tijd voor een integrale wijkaanpak (ook Cothen en Langbroek) om de zorg rondom ouderen en hun verzorgers te versterken en problemen aan te pakken.

Ook dit is een aandachtspunt van de wethouder: “Zo is Stichting Binding bezig met het versterken van het netwerk. Vrijwilligers worden gekoppeld aan kwetsbare ouderen en er komen meer beroepskrachten voor dementie. Ook is er een oppasservice om mantelzorgers te ontlasten. Verder is signalering van problemen en verslechtering van de situatie belangrijk, omdat ouderen en kwetsbare inwoners langer thuis moeten wonen. Er moet snel geschakeld worden door de wijkverpleging, huisarts en andere hulpverleners. Onze zorg is of er -wanneer het nodig is-  op korte termijn genoeg verpleeghuiscapaciteit beschikbaar is in Wijk bij Duurstede. Wij gaan dit met de instellingen bespreken.”