SP- wethouder Jan Burger te gast bij Support

27 mei 2016

SP- wethouder Jan Burger te gast bij Support

Foto: Jan Burger

Utrecht/Wijk bij Duurstede – Van woensdag 25 mei tot en met zaterdag 28 mei wordt in de Jaarbeurs in Utrecht ‘Support 2016’ gehouden. Het is de grootste beurs voor mensen met een fysieke beperking, hun omgeving en iedereen die hiervoor met zijn werk mee te maken heeft. Wethouder Jan Burger uit Wijk bij Duurstede was samen met SP-raadslid Gert de Heus aanwezig. Jan Burger was uitgenodigd om in een grote tent te vertellen over de veranderingen in de zorg. Ook werden er veel vragen aan hem gesteld en werd er een interview afgenomen.

Tijdens de beurs trekken zo’n 200 organisaties, bedrijven en verenigingen alles uit de kast om er voor de bezoekers een leuke en leerzame dag van te maken. Er valt van alles te doen en te beleven. Veel mensen met een beperking, maar ook hun partners, kinderen en mensen die actief zijn in bijvoorbeeld de zorg, of bij een Wmo-adviesraad, waren aanwezig.

Jan Burger vertelde over de grote veranderingen in de zorg. Wijk bij Duurstede is uitgeroepen tot ‘gouden gemeente’ in de zorg en heeft daarbij een voorbeeldfunctie. De SP-wethouder zei dat goede zorg aan huis belangrijk is. Daarbij wordt gewerkt met professionele medewerkers, maar ook met getrainde vrijwilligers: “Steeds meer mensen wonen thuis. De vergijzing zet de komende jaren fors door en dan is het belangrijk dat men in huis goede zorg heeft. Daarmee houdt men het langer vol en kan bespaard worden op de duurdere zorg.”

Foto: Jan Burger

Hij noemde daarbij de vergelijking met het krijgen van een operatie in een ziekenhuis: “Vroeger lag men nog een week in het ziekenhuis. Nu gaat men dezelfde dag of de dag daarna naar huis en let de wijkverpleging er op of het goed gaat.”

Volgens Jan Burger is samenwerking tussen de verschillende partijen steeds belangrijker.

“Dat betekent dat er contact moet worden gelegd met politie, brandweer, huisartsen, eerste lijns-zorgverleners, vrijwilligersorganisaties en de familie om de zorg goed te organiseren. We kijken daarbij in onze gemeente niet op een uurtje meer of minder zorg. Ook betaling conform de CAO is van belang. De vraag is: Hoe zetten we fatsoenlijke zorg neer en hoe houden de zorgvragers het zo goed en lang mogelijk uit?” aldus de SP-wethouder.

Foto: Jan Burger

In Wijk bij Duurstede zijn de afgelopen jaren veel kwesties opgepakt, zoals het niet zomaar laten zitten van kinderen in dure zorgorganisaties als ze uitbehandeld zijn.

“Dat betekent dat we zorgen voor voldoende pleeggezinnen, zorg op maat en geschikte woningen. We bereiden ons ook voor op de vergrijzing. Hoe regelen we dat mensen met dementie of andere problemen goed geholpen worden en hun mantelzorger ontlast wordt? We brengen verschillende doelgroepen bij elkaar. Mensen vanuit de sociale dienst, de sociale werkvoorziening, vroegtijdige schoolverlaters, mensen met dementie werken bijvoorbeeld prima samen op een kinderboerderij. Maar we zien ook problemen. Wat te doen als iemand ernstig ziek wordt en zware zorg nodig heeft? Een dementerende mag gewoon niet ’s nachts ronddolen. Dan moet er een plek zijn in bijvoorbeeld een verpleeghuis. Dan krijgen we te horen dat zo’n plek over drie maanden beschikbaar is. Dat kan dus niet. Kortom, we werken aan een grote omwenteling in de zorg. Dichterbij, meer samenwerking, inzet van vrijwilligers naast professionals, goede hulp voor de mantelzorgers en opplussen als dat nodig is. We kijken met ons uitgebreide wijkteam en de medewerkers en partijen in het veld hoe we de zorg zo goed mogelijk kunnen neerzetten!” aldus de SP-er.