Dodenherdenking Wijk bij Duurstede druk bezocht

8 mei 2016

Dodenherdenking Wijk bij Duurstede druk bezocht

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - De dodenherdenking op woensdagavond 4 mei werd druk bezocht. “Het was een mooie bijeenkomst. Met meerdere sprekers en prachtige muziek en liedjes van het koor ‘Face to Face’ onder leiding van Tom van Ginkel. De kerk was goed gevuld tijdens de plechtigheid en daarna, even voor achten, was het gewoon erg druk bij de twee minuten stilte, het zingen van het Wilhelmus en het bloemen leggen. Kortom, een prima bijeenkomst en erg goed georganiseerd,” laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Na de ontvangst in theater Calypso op de markt werd er een stille tocht gehouden. Voorafgegaan door Harmonie Concordia werden kransen gelegd bij de graven van de Britse militairen op de Algemene begraafplaats en bij het verzetsmonument aan de Singel.

In de Grote Kerk op de Markt werd een welkomstwoord gedaan door Jaco Rus, voorzitter van de herdenkingsactiviteiten. Vervolgens werd door wethouder Jan Burger een toespraak gehouden over het verleden en de tegenwoordige tijd. Onder de de titel ‘De vrijheid omarmd’ vertelde hij over de grote stromen vluchtelingen tijdens de Tweede Wereldoorlog en ook sindsdien in de gehele wereld.

Er werd een gedicht voorgelezen door jongeren voor de landelijke herdenking en Wim van Amerongen vertelde over ‘Het missaal van Kees van Rijn’.

Andre van Zwieten vertelde over ‘De kapper van Berlijn en de kapper van Kobani’. Door Jaco Rus werd tenslotte nog een slotwoord gedaan.

Foto: Jan Burger

Vervolgens werd onder grote belangstelling op de Markt, voor de kerk, de herdenking afgesloten met de twee minuten stilte, het Wilhelmus en de krans en bloemleggingen.