Aandachtspunten bij vernieuwing winkelcentrum De Heul

1 mei 2016

Aandachtspunten bij vernieuwing winkelcentrum De Heul

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - Door leden van de SP is de afgelopen weken aan omwonenden en bezoekers van het winkelcentrum De Heul gevraagd wat zij van het buurtcentrum vinden en wat er vernieuwd en verbeterd kan worden. “We weten dat onze wethouder met de winkeliers en andere betrokken partijen om de tafel zit. Wij vinden het als partij belangrijk dat omwonenden en bezoekers van het winkelcentrum eveneens aangeven wat ze willen. Vandaar dit onderzoek,” laat afdelingsvoorzitter Frans van der Tol weten.

In totaal hebben 51 mensen een uitgebreid vragenformulier ingevuld. Daarnaast hebben veel mensen losse opmerkingen gemaakt en aandacht gevraagd voor bepaalde kwesties. In een door de SP opgesteld rapport worden de belangrijkste conclusies van het onderzoek weergegeven.

Nieuwbouw of opknappen en welke winkels moeten blijven?

Over nieuwbouw of verbouw van het centrum zijn de meningen verdeeld. Van 23 omwonenden willen 18 personen, als dat mogelijk is, dat het centrum wordt opgeknapt. Men vraagt ook wat de winkeliers willen. Verder geven 4 omwonenden aan dat zij nieuwbouw willen en graag woningen toe willen voegen. Van de 28 bezoekers van het winkelcentrum geven 13 personen de voorkeur aan opknappen. Een evengroot aantal geeft aan dat nieuwbouw beter is.

De omwonenden en de bezoekers zijn tevreden over de winkels die er zijn. Van de omwonenden zeggen 21 personen dat ze alle winkels terug willen. En van de bezoekers geldt dat voor 19 personen. Een meerderheid van het winkelend publiek wil graag dat de Lidl naar De Heul komt. In de Hoogstraat is te weinig parkeerruimte en hier kan de winkel vergroot worden.

Meer parkeerplekken en woningbouw

Van de omwonenden geven 15 personen aan dat er een parkeerprobleem is. Het wordt gewaardeerd dat er tijdelijk extra parkeerplaatsen zijn gekomen. Wanneer er wordt verbouwd of nieuwbouw komt, zullen er parkeerplekken bij moeten. Bezoekers zijn het daar mee eens.

De meeste omwonenden geven aan dat er woningen in de sociale sector moeten komen voor starters en ouderen. Verder zeggen een groot aantal omwonenden en bezoekers dat er niet meer dan drie bouwlagen moeten komen. Een klein gedeelte vindt op bijvoorbeeld een hoek vier bouwlagen het maximum. Het is verder belangrijk dat er gekeken wordt naar de woningen die er al staan en dat nieuwe woningen wat betreft uitstraling daarbij aansluiten.

Wat is belangrijk voor de omgeving?

Iedereen vindt vrijwel het behoud van groen belangrijk. Dat geldt ook voor de bezoekers van het centrum. Een aantal personen geeft aan dat het onderhoud beter moet. Veiligheid staat bij de meeste omwonenden voorop. Ook vindt men dat het belangrijk is dat er een nieuwe speeltuin komt bij de nieuwe school met een speelveld voor kinderen uit de buurt. Bij de bezoekers van het winkelcentrum komen dezelfde punten naar voren.

Ook jongeren hebben bij de SP-kraam gezegd graag op de plek van de toekomstige school weer een speelvoorziening te willen, omdat de huidige plek wordt gebruikt voor parkeren.

Een nieuwe school en geschikte plek hiervoor

Opvallend is dat een aantal omwonenden bezwaar heeft (8 personen) tegen de komst van een grote nieuwe school om de hoek van het winkelcentrum. Daarnaast geven 7 omwonenden aan dat veiligheid op het gebied van verkeer belangrijk is.