Wijk bij Duurstede stemt tegen associatieverdrag

8 april 2016

Wijk bij Duurstede stemt tegen associatieverdrag

Foto: Jan Breur

Wijk bij Duurstede - De uitslag van het referendum over de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie (EU) en Oekraïne afgelopen woensdag was duidelijk. Een ruime meerderheid van de kiezers in ons land stemde tegen. “Ook in Wijk bij Duurstede was het aantal tegenstemmers duidelijk in de meerderheid. Dat bleek eigenlijk al tijdens het uitdelen van onze folders in de binnenstad en de beide buurtwinkelcentra De Heul en De Horden,” vertelt lokaal SP-bestuurlid Elton Wollenberg.

In de overeenkomst hebben de Europese Unie en de lidstaten afspraken gemaakt met Oekraïne over politieke en economische samenwerking, en vooral over de handel.

Foto: Elton Wollenberg

De eerste, nog niet formele, uitslagen over heel Nederland geven een duidelijk beeld. Een grote meerderheid van 61,1 procent stemde tegen het verdrag, 38,1 procent was voor het verdrag. Het referendum lijkt eveneens de drempel van dertig procent te hebben gehaald. De laatste cijfers geven aan dat 32,2 procent van de kiezers ook daadwerkelijk heeft gestemd.

Ook in Wijk bij Duurstede was het aantal tegenstemmers ruim in de meerderheid. Maar liefst een kleine 63% stemde tegen het associatieverdrag met Okraine.

“Het opkomstpercentage bleef hier in onze gemeente bovendien ruim boven het landelijk gemiddelde. Van de ruim 18.000 kiesgerechtigden in onze gemeente bracht 36 procent zijn stem uit. Dat is een heel duidelijk resultaat. Tijdens onze bijeenkomsten die we op straat hielden bleek al dat veel Wijkenaren tegen het associatieverdrag waren. Er is gewoon te weinig vertrouwen in wat er op dit moment in Europa aan de hand is en wat de besluiten zijn, die ver weg van de bevolking worden genomen. Bovendien hebben wij als SP in de folders die we uitdeelden ook aangegeven wat die problemen zijn en hoe groot de corruptie in de Oekraïne is,” aldus Wollenberg.