Verdrag is slecht voor Oekraïne en voor ons

2 april 2016

Verdrag is slecht voor Oekraïne en voor ons

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Zaterdag 2 april voerde de SP campagne om inwoners te overtuigen tegen het associatieverdrag met Oekraïne te stemmen bij het referendum op woensdag 6 april aanstaande. Dat deden zij bij Winkelcentrum De Horden en op de Markt. “Volgens ons is het belangrijk om nee aan te kruisen. Dit verdrag is slecht voor Oekraïne, voor Europa en voor ons. De waarheid is dat het om een van de meest corrupte landen gaat en de bevolking daar is ook hopeloos verdeeld,” legt afdelingsvoorzitter Frans van der Tol uit.

In het verdrag staat bijvoorbeeld een bepaling die het mogelijk maakt voor bedrijven om landen aan te klagen als zij hun wetgeving aan willen passen. Bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsrecht, milieu en consumentenbescherming. En Nederlandse werknemers zullen nog meer moeten concurreren tegen de extreem lage lonen daar.

“In het verdrag staat dat werkzoekenden daar over een paar jaar toegang krijgen tot de Europese arbeidsmarkt. Beiden worden dus weer tegen elkaar uitgespeeld, met steeds lagere lonen tot gevolg,” vervolgt lokaal campagneleider Elton Wollenberg.

“Vele werkzoekenden daar zullen ergens anders werk gaan zoeken. Dat kan de belastingbetaler in ons land dus flink wat geld gaan kosten,” betoogd Wollenberg. Dat was volgens hem ook al het geval in het verleden met andere Oost-Europese arbeiders.

Hij wijst er tenslotte op dat het goed is om de democratie te versterken in de Oekraïne: “Maar neem daarvoor de tijd en zorg eerst dat de belangrijkste zaken daar op orde komen.”

De Wijkenaren kunnen woensdag 6 april in een van de twaalf gebruikelijke stembureau’s terecht, in tegenstelling tot in veel andere gemeenten.

“Het is goed dat het in Wijk bij Duurstede de stemmers niet moeilijker wordt gemaakt om te gaan stemmen. Zij hebben het woensdag aanstaande voor het zeggen,” besluit van der Tol.