SP-wethouder Jan Burger te gast in Den Haag

15 april 2016

SP-wethouder Jan Burger te gast in Den Haag

Foto: Hans Dirksen

Den Haag/Wijk bij Duurstede - Afgelopen dinsdagmiddag was SP-wethouder Jan Burger bij een bijeenkomst in Den Haag over ontwikkelingen in het sociaal domein. Er waren beleidsmedewerkers van het ministerie van VWS, gemeenten, vertegenwoordigers van ouderenbonden, bestuursleden van de MO-groep, belangenbehartigers en beleidsmedewerkers vanuit het sociaal werk en vrijwilligersorganisaties aanwezig. Hamvraag was hoe professionals, samen met vrijwilligers, mensen uit de omgeving  en anderen de zorg aan mensen die dit nodig hebben kunnen verbeteren.

“Het was een goede bijeenkomst en de samenwerking tussen professionals en vrijwilligers wordt ook steeds beter. Ik was uitgenodigd om te vertellen hoe wij het in Wijk bij Duurstede doen. Belangrijk is dat de basiszorg in de gemeenten wordt versterkt. Daardoor hoeven mensen minder snel gebruik te maken van veel duurdere voorzieningen. Bovendien willen mensen zolang mogelijk zelfstandig wonen,” laat Jan Burger weten.

Het Ministerie van VWS wil dat vertegenwoordigers van de verschillende belangengroepen meer gaan delen wat zij van sociaal werkers en andere beroepskrachten verwachten. En hoe zij elkaar kunnen versterken. Dat gebeurde tijdens deze sessie.

“Wij hebben in onze gemeente al mooie resultaten gehaald. We zetten de komende tijd nadrukkelijk in op de vergrijzing. Dat betekent bijvoorbeeld betere opvang voor mensen met dementie en andere problemen. Hoe kunnen we de mantelzorger daarbij meer ontlasten? Belangrijk is ook dat er meer goede woningen komen. Daarbij is het van belang dat het ministerie niet teveel beperkingen oplegt. Dat heb ik nadrukkelijk uitgesproken. Wat schiet het op als ouderen gedwongen zijn in een groot huis te wonen en allerlei voorzieningen nodig hebben als een traplift en andere zaken? Zorg dat er goede woningen op maat komen en zeur dan niet dat de huurprijs van deze woningen voor mensen met een laag inkomen net  een paar tientjes te hoog is,” laat de SP-wethouder nog weten.

Volgens Jan Burger is het verder van belang dat gemeenten meer samen gaan werken en goede ontwikkelingen aandacht en voorrang krijgen. Ook daar kan volgens hem het ministerie bij helpen.

“We moeten het samen doen en het moet niet zo zijn dat vanuit het rijk de problemen maar simpel naar de gemeenten worden overgeheveld. Er kan veel. Maar dat moet wel zorgvuldig en in goed overleg gebeuren. Deze bijeenkomst was daar een prima middel voor,” besluit hij.