SP stelt vragen over OZB

7 april 2016

SP stelt vragen over OZB

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - Naar aanleiding van het jaarlijkse rapport van de Vereniging Eigen Huis (VEH) over de verhoging van de lasten voor huiseigenaren, is via diverse media (bijvoorbeeld www.ditiswijk.nl) een discussie ontstaan over de verhoging van de tarieven van de OZB.  “Hierbij heeft de gemeente antwoorden gegeven over de OZB-ontwikkeling. Maar eerlijk gezegd was dat niet zo duidelijk en er blijven veel vragen over,” laat SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten.

Los van de inhoud van de debatten over de OZB, is het niet helemaal duidelijk volgens de SP waarom een forse tariefsverhoging in 2016 is doorgevoerd.

“Die is hoger dan de besproken verhoging waar de gemeenteraad bij de begrotingsbehandeling mee akkoord is gegaan. En ja, er is in 2015 een fout gemaakt bij de doorrekening. Zo kwamen we ongeveer 200.000 euro tekort. Maar het is gebruikelijk om bij stijgende onroerend goedprijzen de OZB te verlagen en bij een dalende prijs de OZB te verhogen, zodat ongeveer hetzelfde bedrag jaarlijks bij de gemeente binnenkomt. Daarom willen wij weten welk mechanisme er nu werkt bij een dalende of stijgende WOZ-waarde en de bepaling van de OZB hierbij,” laat Brouwer weten.

De SP is ook zeer nieuwsgierig naar de jaarcijfers over 2015 en het mogelijke overschot daarbij. “Als dat echt fors is, moeten we wellicht maar weer eens kijken naar de OZB-tarieven. Want de economie trekt weer aan en we hebben inmiddels weer fatsoenlijke reserves en dus is het goed om ook te kijken naar de lasten die we aan onze burgers opleggen,” laat de fractievoorzitter van de SP weten.

“Wat mij verder opviel is dat de VVD-fractie via de genoemde website en de Wijkse Courant heeft laten weten hier schriftelijke vragen over te stellen, maar die hebben wij helaas nog niet gezien. Vandaar dat wij als SP maar in de pen geklommen zijn en het college deze vragen voorleggen,” eindigt hij.