Start proefproject ‘Wijk Schoon Gewoon’

16 maart 2016

Start proefproject ‘Wijk Schoon Gewoon’

Foto: Jan Burger

Deze maand zijn de lokale zorgorganisaties Dit-is-Het en de Wijkse Loods begonnen met het project ‘Wijk Schoon Gewoon’. Vandaag, woensdag 16 maart, ging het project officieel van start in het bijzijn van de wethouders Jan Burger en Hans Marchal. SP-wethouder Jan Burger hield een korte inleiding. Hij wees nog eens op het belang van werk in de buurt voor mensen met een afstand op de arbeidsmarkt en wenste de deelnemers veel succes.

“Het project Wijk Schoon Gewoon heeft als doel mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werk aan te bieden. Begeleiders steunen die mensen daarbij. Het gaat om jongeren, ouderen en mensen met een uitkering of zorgbudget. Zij gaan de afval- en hondenpoepbakken legen en zorgen dat de buurtwinkelcentra, de binnenstad en de hangplekken regelmatig schoon worden gemaakt. Kortom, een prima initiatief,” aldus de SP-wethouder.

De gemeente is verantwoordelijk voor deze verschillende groepen inwoners.

“Iedereen verdient een goede plek in onze samenleving en heeft recht op werk. Daarom is dit een heel goed project,” voegt Burger er nog aan toe.

De gemeente spant zich in om op een geheel nieuwe wijze invulling te geven aan de zorg en de participatiewet. Dit-is-Het en de Wijkse Loods zijn in opdracht van de gemeente in 2015 gestart met het beheer van kinderboerderij De Vliert.

“Dat verloopt goed. En over een half jaar gaan we ook kijken of dit project zijn voordelen kent. We zoeken nadrukkelijk de samenwerking met andere organisaties. Zo werken we aan een nieuwe samenleving met kansen voor alle mensen,” eindigt Burger.