SP hoort mening over buurtwinkelcentra

20 maart 2016

SP hoort mening over buurtwinkelcentra

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - Vandaag, zaterdag 19 maart, waren leden van de SP actief om de mening te horen van omwonenden en bezoekers over het nieuwe winkelcentrum De Heul. “Dat gebeurde samen met de actie over het referendum voor het verdrag tussen de Oekraïne en de Europese Unie. Veel mensen lieten een reactie achter. Er werden tientallen formulieren ingevuld met verzoeken om een plein, voldoende parkeerplekken, maar ook is er behoefte aan een nieuwe speelplaats,” aldus SP-wethouder Jan Burger.

Het was druk in het winkelcentrum en veel mensen vonden het belangrijk om hun mening te geven.

“Wat mij opviel is dat sommige mensen naar het gemeentehuis hebben gebeld en daar te horen hebben gekregen dat ze niets konden inbrengen. Dat is natuurlijk onzin. Er wordt nu overlegd met de Lidl en de winkeliers en de partijen die gaan bouwen. Maar natuurlijk is het belangrijk dat omwonenden en bezoekers van het winkelcentrum hun mening mogen geven. Zij weten als geen ander wat van belang is,” voegt afdelingsvoorzitter Frans van der Tol toe.

Het SP-raadslid Hans Pouw was eveneens aanwezig. Hij nam veel ingevulde formulieren in ontvangst. “Veel mensen geven aan dat het nieuwe buurtwinkelcentrum goed bereikbaar moet zijn, er aandacht moet zijn voor groen en dat het een plek moet zijn waar je leuk en gezellig kunt winkelen. Bovendien is het belangrijk dat er ruimte is voor de winkeliers om hun spullen buiten neer te kunnen zetten en er een plein is waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Maar er kwamen ook klachten over het ophalen van het vuil. Direct achter het winkelcentrum is het een rommeltje, omdat er grof vuil wordt geplaatst. En het is belangrijk dat er goed en veilig gefietst kan worden,” aldus de SP'er.

De komende weken worden de ingevulde formulieren in een rapport verwerkt dat wordt aangeboden aan de gemeente.

Volgens wethouder Burger worden er gesprekken gevoerd tussen de winkeliers, de Lidl en de partijen die aan de slag willen: “Dat wordt de eerste planopzet. Maar natuurlijk worden ook omwonenden en bezoekers van het winkelcentrum betrokken bij de planvorming. We zullen daarvoor avonden gaan organiseren. Belangrijk is dat meerdere kinderen hebben gevraagd om een speelvoorziening op de plek waar straks een nieuwe school komt. Zo moeten we samen aan de slag om te zorgen dat er een buurtcentrum komt dat echt toekomstbestendig