Anders werk aanbieden voor mensen met een beperking

11 maart 2016

Anders werk aanbieden voor mensen met een beperking

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Op vrijdagmiddag 11 maart was er voor de raadsleden, betrokken ambtenaren en organisaties een themamiddag over vernieuwing in het sociaal domein. “Het gaat om de veranderingen in de participatiewet en het sociaal ondernemerschap. Met een werkbezoek aan Reinaerde, uitleg over ontwikkelingen bij De Wijkse Loods, De Graanschuur en Arte Viva is duidelijk gemaakt hoe we in onze gemeente werken aan deze vernieuwing,” vertelt SP-wethouder Jan Burger.

Hij vertelt dat er grote veranderingen gaande zijn: “De zorgopvang wordt kleinschaliger, vindt zoveel mogelijk in de buurt plaats, net als de opvang van kinderen die te vroeg de school verlaten. Bij de gepresenteerde projecten werd duidelijk hoe de samenwerking tussen zorgorganisaties, de Regionale Sociale Dienst en werkgevers leidt tot resultaten. Mooi om te zien is dat veel mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt toch een plekje kunnen vinden en aan het werk komen. Ook op dit punt hebben we een voorbeeldfunctie voor veel andere gemeenten.”

De raadsleden waren onder de indruk van de gepresenteerde projecten en hebben een goede indruk gekregen van wat er allemaal gaande is in de gemeente Wijk bij Duurstede op dit gebied.

SP-raadslid Gert de Heus sprak eveneens zijn complimenten uit: “Op deze weg moeten we voortgaan. Het was geweldig om te zien hoeveel enthousiasme de insprekers uitstraalden en wat de verschillende successen waren. En ook de betrokken mensen met een beperking waren vol lof over de verschillende ontwikkelingen. Gewoon samen aan de slag gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn om deze mensen een werkplek en kansen in de directe omgeving te bieden.”