Extra parkeerplekken bij De Heul voor winkelend publiek

22 januari 2016

Extra parkeerplekken bij De Heul voor winkelend publiek

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Bij het winkelcentrum De Heul worden extra tijdelijke parkeerplaatsen aangelegd. “Dat is van belang, omdat de Jumbo op Rijnvallei wordt vernieuwd en uitgebreid en voor driekwart jaar is gesloten. De parkeerplaatsen worden op verzoek van de winkeliers in De Heul aangelegd op een deel van het speelterrein. Hierover is ook overleg geweest met Stichting Binding,” laat wethouder Jan Burger weten.

De komende periode is er overigens regelmatig overleg tussen de gemeente, de winkeliers, de Lidl en andere betrokken partijen om een eerste plan te ontwerpen voor een nieuw winkelcentrum. “Het is de bedoeling dat de Lidl wordt verplaatst van de Hoogstraat naar De Heul. Dit in verband met de parkeerproblemen en de bevoorrading daar. Deze woonstraat is eigenlijk te klein voor een grote supermarkt. En ook mensen uit andere nabijgelegen straten klagen over de parkeerdruk. We gaan eerst aan de slag met het ophalen van de wensen van de winkeliers en daarna worden ook de omwonenden er bij betrokken,” vertelt de SP-wethouder.

Op Rijnvallei wordt een nieuwe Jumbo gerealiseerd. Door van twee kleine Jumbo’s één grote te maken, kan het aantal supermarkten in Wijk bij Duurstede worden teruggebracht van vijf naar vier winkels. Die supermarkten krijgen er dan wel meer vierkante meters bij om met de tijd mee te gaan.

“Op die manier vernieuwen we de huidige buurtwinkelcentra, die inmiddels zo’n veertig jaar oud zijn. Dat geldt ook voor het winkelcentrum De Horden. Ook daar gaan we aan de slag. En we gaan het centrum van onze stad verbeteren om ook dat aantrekkelijker te maken en te vernieuwen. Het is een grote uitdaging waar veel partijen bij zijn betrokken. Het gaat om de eigenaren van de winkels, de projectontwikkelaars, de supermarkten, maar ook de winkeliers, de omwonenden en natuurlijk de consumenten. Daarmee maken we Wijk economisch sterker en zorgen we voor een goed toekomstperspectief.”

De komende tijd worden de plannen gezamenlijk met de belanghebbenden uitgewerkt. Vervolgens zullen het college en de raad een eindoordeel over de plannen vellen.