Vrijwilligersavond AED HartstikkeNodig

15 november 2015

Vrijwilligersavond AED HartstikkeNodig

Foto: Jan Oechies

Wijk bij Duurstede - Donderdag 19 november houdt AED HartstikkeNodig een informatie-avond.  Op deze avond zijn niet alleen de vrijwilligers maar ook  andere belangstellenden van harte welkom.

Het is een bijzondere avond want er valt wat te vieren. Komende weken rondt de stichting haar project in de buitengebieden af. Komende donderdag nemen zij een kast met een AED bij Van Amerongen Dwarsdijk 5 in Cothen in gebruik. De week erna worden kasten met AED's in gebruik genomen aan het gebouw van muziekvereniging Excelsior Kersenakker 33 in Cothen  en aan Boerderij de Stenen Brug Wijkerweg 2.

Op 20 februari 2010 werd de eerste kast met een AED opgehangen aan OBS De Werkschuit. Een kleine 6 jaar later wordt het project in zijn geheel afgerond met de twinigste kast die 24/7 beschikbaar is voor eerste harthulp.

"Er zijn ontwikkelingen op het gebied van reanimatie", vertelt Wil van Dam, secretaris van de stichting maar sinds de zomer ook bevoegd instructeur. "Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de inzet van vrijwilligers. Het blijkt dat mensen die de circulatiestilstand overleven een goede levensprognose hebben. Belangrijk daarbij is wel dat er snel met de reanimatie wordt begonnen. Daarom vragen wij ook mensen die zich nog niet bij ons hebben aangemeld om komende donderdag om 19:30 uur naar het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede te komen," besluit Wil van Dam.