Toren Rijkswaterstaat blijft bemand

15 november 2015

Toren Rijkswaterstaat blijft bemand

Foto: Jan Oecxhies

Wijk bij Duurstede - De SP stelde enkele weken geleden vragen over de mogelijke sluiting van de verkeerstoren op de kruising Amsterdam-Rijnkanaal met de Lek. Het raadslid Jan Oechies zag hier een potentieel gevaar in, omdat het een kruising is waar veel vrachtschepen en de pleziervaart gebruik van maken. “Naar aanleiding van onze vragen heeft burgemeester Poppens dit bij Rijswaterstaat neergelegd en daarbij waren genoeg argumenten aanwezig om de toren open te houden,” meldt de SP-er.

In de risicoschets die de gemeente enkele jaren geleden maakte, kwamen de rivieren naar voren als potentieel gevaarlijk. “Dat zit hem vooral in het vervoer van alle stoffen die over de rivieren gaan en niet in de kans op een aanvaring. Schepen zijn immers verhoudingsgewijs veilige transpostmiddelen. Maar zeker in de zomer komt er ook nog veel pleziervaart bij. De verkeerstoren van Rijkswaterstaat is hierbij een belangrijk controlemiddel, dat door omroepen onoplettende jachtvaarders of zelfs zwemmers kan waarschuwen. Ook als er wat misgaat op de rivier heeft de toren een belangrijke functie. Vandaar dat wij deze vragen hebben gesteld,” legt Oechies uit.

In een overleg met Rijkswaterschap is de zaak ook aangekaart. De leiding van deze organisatie heeft dit argument vervolgens meegenomen en dat als belangrijk ervaren. In een memo van het college las Oechies het goede bericht van het niet sluiten van de verkeerstoren terug: “Dat is dus een goed bericht. Nogmaals, de rivier is dankzij onze professionele scheepsvaart in principe veilig. Maar deze waarschuwingsplek bestrijdt mogelijk onveilige situaties nog beter en is belangrijk bij ongelukken.”