SP wil zaak Veip bespreken

15 november 2015

SP wil zaak Veip bespreken

Wijk bij Duurstede - Kort na de brand bij VEIP, op het Wijkse industrieterrein stelde de fractie van de SP vragen over de gevolgde procedures en de veiligheid voor mens en natuur tijdens de brand. Na verder onderzoek komt het college nu met een uitgebreid rapport over de kwestie. “Goed dat er zo’n uitgebreide evaluatie heeft plaatsgevonden. Toch leveren dit stuk weer andere vragen op. Vandaar dat we het onderwerp eens met de rest van de gemeenteraad willen bespreken,” aldus Jan Oechies die namens zijn partij een agenderingsverzoek hierover indient.

Oechies heeft het ruim vijftig pagina’s tellende evaluatieverslag van de Veip-brand inmiddels goed doorgelezen. “In onze ogen ligt er een zorgvuldig verhaal voor. Belangrijkste conclusie is dat vrijwel alles op papier goed geregeld is. In het rapport staat tevens dat bij inspectiebezoeken vrijwel geen tekortkomingen bij VEIP zijn geconstateerd. Desalniettemin is het de derde calamiteit in relatief korte tijd”, bekijkt de SP-er.

De directie van VEIP heeft de evaluatie niet afgewacht en voerde zelf al een aantal verbeteringen door, acties die de SP goed vindt. “Wij maken ons wel zorgen over het feit dat de Veiligheidsregio Utrecht, VRU, aangeeft dat het verhaal op papier klopt, maar in de praktijk anders is gebleken. Zo hebben wij van Wijkse brandweerlieden gehoord dat zij tijdens het blussen de problemen wel goed in het vizier hebben gehad, terwijl de aanwijzingen soms anders waren.”

Een tweede zaak waar Oechies zich zorgen over maakt, is de manier waarop met het gezondheidsrisico wordt afgedaan. “Kennelijk hanteert de VRU hierbij als maat de jonge en energieken of mensen die op Facebook en Twitter zitten. Dat ouderen met bijvoorbeeld een chronisch luchtwegprobleem het tijdens de brand erg benauwd hebben gehad, is kennelijk geen maatstaf. Dat zij de nacht erop beroerd zijn geweest door optredende hartkloppingen is kennelijk geen criterium. We moeten beseffen dat niet iedereen gebruik maakt van sociale media. Soms zijn mensen afhankelijk van andere manieren van informatieverstrekking,” aldus het SP-raadslid.

Omdat de SP hecht aan een goede veiligheidsprotocol wil de partij aan de hand van deze casus dit eens verder bespreken met de rest van de gemeenteraad.  “We willen bijvoorbeeld ook weten welke andere bedrijven ondanks inspecties risicodragend zijn. En we horen graag welke maatregelen VEIP heeft getroffen om problemen in de toekomst te voorkomen. Wellicht kunnen we daar en van andere onderdelen uit deze brand leren”, eindigt Oechies, die het agenderingsverzoek bij zijn collega raadsleden heeft neergelegd.