Begroting unaniem aangenomen

12 november 2015

Begroting unaniem aangenomen

Wijk bij Duurstede - De gemeenteraad herhaalde deze week tijdens de stemming al hetgeen bij de kadernota neergezet werd: het stelde unaniem de begroting van het college vast. “We moeten heel ver in de geschiedenis gaan, als we dat terug willen zien. Dat is een compliment voor een goede,  realistische begroting en een breed gedragen beleid,” stelt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer vast. “Maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen.”

Bij de voorbereidingen van de begroting werd eigenlijk al duidelijk dat er brede steun was bij de verschillende politieke partijen. “Iedereen heeft door wat de decentralisaties en de bijbehorende Rijksbezuinigingen betekenen voor onze gemeente. En blijkbaar ziet iedereen in dat de stappen die we nemen goed zijn. Want deze begroting is toch een logisch gevolg van het harde werk van de laatste jaren,” meent Brouwer.

De SP'er stond hierbij natuurlijk bij stil, met name bij de ontwikkelingen in het sociaal domein: “Jaren geleden zeiden allerlei analisten en kenners dat een kleine gemeente al die veranderingen in de zorg en welzijn niet aan zouden kunnen. Hier is het nu echt een paradepaardje. Vorige week is zelfs een Schotse groep hier komen kijken om ideeën op te doen. Daar hebben het college, de ambtenaren met al die betrokken mensen toch mooi voor gezorgd. Het beleid is sociaal en financieel goed en de risico’s zijn in beeld. Dat is een compliment voor al die mensen die hieraan meegewerkt hebben.”

De les die Brouwer hieruit trekt is dat samenwerken goed is voor de Wijkse samenleving. Hij stipte aan dat andere partijen hier een voorbeeld aan kunnen nemen, met name bij de sport en de lokale economie. “Bij de problemen bij Wijksport moeten de sportbestuurders beseffen dat de gemeenschap veel heeft geïnvesteerd in de sport. Het is nu zaak dat de sportverenigingen iets terug doen. Sport kan bijvoorbeeld helpen de zorgvraag te verminderen, is goed voor sociale contacten, enzovoorts. Maar de verenigingen moeten zich realiseren dat samenwerken ook de individuele verenigingen beter maakt,” meent hij.

Op het gebied van de lokale economie ziet Brouwer ook dat veel verschillende organisaties meer tegen elkaar vechten dan met elkaar optrekken. “De economische crisis heeft ook in onze gemeente flink huisgehouden. Winkeliers staat het water aan de lippen. De gemeente doet van alles om daar verbetering in te brengen. Maar als iedere club dan steeds wat anders wil, dan schiet het niet op. Ook hier moeten we samenwerken om uit de crisis te komen. Er liggen kansen voor een sterke, bruisende binnenstad en goede buurtwinkelcentra. Samenwerken is daarbij het uitgangspunt om aan de slag te gaan!”

Reacties