Action in binnenstad is waarschijnlijk niet haalbaar

1 november 2015

Action in binnenstad is waarschijnlijk niet haalbaar

Wijk bij Duurstede - Uit antwoorden van het Wijkse college op vragen van de SP blijkt dat het niet waarschijnlijk is dat er een Action in de binnenstad komt. “Daar waren wij al vanuit gegaan vanwege eigen onderzoek. Het probleem is de beperkte ruimte in de binnenstad en de onmogelijkheid om veel parkeerplaatsen toe te voegen. Wel moeten we aan de slag met het versterken van de binnenstad en het opknappen van de verouderde buurtwinkelcentra,” laat fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten.

Het college antwoordt op vragen van de SP dat afhankelijk van de locatie en omvang van een Action de parkeerbehoefte wordt bepaald. Een Action van circa 1.000 vierkante meter zal minstens 50 parkeerplaatsen vragen. “Hierdoor zou de verkeersintensiteit op de Korte Singel met 20 tot 25 procent toenemen. Op het Walplantsoen zijn 176 parkeerplaatsen in de blauwe zone aanwezig, maar extra parkeerplaatsen zijn hier niet zomaar beschikbaar,” laten de betrokken wethouders, Wil Kosterman en Jan Burger, weten.

Het gemeentebestuur tekent verder op dat bij verkeersbesluit is vastgelegd dat de binnenstad verboden is voor voertuigen langer dan 9,50 meter. Dit geldt niet voor het Walplantsoen. Daar zal het laden en lossen echter wel problematisch en mogelijk onveilig zijn. Brouwer: “In ieder geval zouden verkeerskundige aanpassingen op het Walplantsoen nodig zijn. De bevoorrading van een Action vindt plaats middels vrachtwagens met opleggers. De lengte van zulke voertuigen kan circa 17 meter bedragen.”

Het college bevestigt dat er gesprekken gaande zijn tussen Ahold en Action over vestiging van een filiaal van laatst genoemde onderneming in buurtwinkelcentrum De Horden. Daarbij zou de AH vergroot en verplaatst worden naar de voormalige sporthal.

“Ahold is eigenaar van het huidige AH-pand en op basis van de bestemming is het mogelijk dat daar een Action komt. Die discussie speelt overigens al een aantal jaren. Ook blijkt dat het financieel moeilijk is om de vrijkomende ruimte van de Hordenhal alleen met woningen te vullen”, aldus SP-fractievoorzitter Brouwer.

De collegeleden vinden dat bij de afweging goed gekeken moet worden naar wat inwoners, als consumenten, willen. “En natuurlijk wat winkeliers willen. Daarbij is en blijft het van groot belang om te kijken hoe we een impuls aan vernieuwing en versterking van de winkelcentra De Horden, De Heul en de binnenstad kunnen geven. Dat moet met goede en haalbare plannen gebeuren,” meldt de SP-er hierover.

Het college laat tenslotte weten dat er binnenkort een overleg is met de ontwikkelaar, Novaform, in De Horden om de stand van zaken te bespreken. Zodra duidelijk is op welke wijze er invulling kan worden gegeven aan de leegstaande sporthal, worden de raad en de overige belanghebbenden en omwonenden bij het vervolgtraject en de invulling daarvan betrokken. “Wat ons betreft  moeten de grote partijen dus zo snel mogelijk met de billen bloot, zodat we daadwerkelijk aan de slag kunnen,” eindigt Brouwer.