Meer woningen nodig voor opvang vluchtelingen

4 oktober 2015

Meer woningen nodig voor opvang vluchtelingen

Wijk bij Duurstede - In de gemeente worden, via de rijkstaakstelling, dit jaar ongeveer veertig vluchtelingen ondergebracht met een verblijfstatus. Voor 2016 wordt een forse verhoging verwacht. De SP wil dat er landelijk aandacht komt voor het realiseren van meer betaalbare woningen. “Vluchtelingen zijn welkom. Maar wij vinden dat er te weinig in Den Haag wordt gedaan om te zorgen voor woningen, goede begeleiding en het behouden van draagvlak onder de bevolking,” laat fractievoorzitter Jeroen Brouwer weten. De SP heeft flink wat vragen gesteld aan het college over de vluchtelingenopvang.

Wethouder Jan Burger is druk bezig met het oppakken van de verschillende problemen. De woningcorporaties kunnen aan de huidige taakstelling voldoen, maar er is sprake van een toename van het aantal Wijkenaren met een woonurgentie en voor woningzoekenden die afhankelijk zijn van een betaalbare huurwoning nemen de problemen toe. “De mogelijkheden van corporaties om te investeren zijn vanwege de rijksbezuinigingen slecht. Als bijvoorbeeld de verhuurdersheffing voor corporaties wordt afgeschaft kunnen ze extra nieuwe huurwoningen bouwen.”

Op dit moment verblijven ruim 30.000 mensen in asielzoekerscentra in Nederland. Circa 13.000 daarvan hebben een verblijfsvergunning. “We onderzoeken of we hier iets kunnen doen door tijdelijk extra woonruimte te creëren om zo de druk op de woningmarkt te verlagen. En we willen regionaal en provinciaal de problemen oppakken. Daarnaast is het van belang dat niet alle vluchtelingen bij elkaar worden gezet in bepaalde complexen,” aldus de SP-wethouder.

De begeleiding van vluchtelingen is de taak van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). De begeleiding van statushouders in de gemeente gebeurt door vrijwilligers van Vluchtelingenwerkgroep Wijk bij Duurstede. “Zij hebben behoefte aan extra vrijwilligers. Daar wordt samen met kerkelijke organisaties naar gekeken en er wordt binnenkort een avond over dit onderwerp georganiseerd.”

De SP vraagt het college nadrukkelijk om via de Vereniging Nederlandse Gemeenten te pleiten voor een goede opvang van statushouders. Het college laat weten dat steeds meer gemeenten dat doen. “Een nieuwe ontwikkeling is om statushouders te huisvesten via het Gemeentelijk Zelf Zorg Arrangement. Ook is het OndersteuningsTeam Asielzoekers en Vergunninghouders opgericht dat gemeenten gaat ondersteunen,” laat de wethouder weten.

Ook de druk op de Regionale Sociale Dienst (RSD) is overigens toegenomen. Zo helpt zij statushouders met taalachterstand, kinderopvang, het bieden van een inburgeringsaanbod, het vinden van vrijwilligerswerk of een aanvullende studie en toeleiding naar werk. “Voor een goede toekomst moet daar aandacht voor zijn en dus landelijk structureel meer geld voor worden vrijgemaakt,” eindigt Brouwer.