Vragen over goed en verantwoord stoken

20 september 2015

Vragen over goed en verantwoord stoken

Wijk bij Duurstede - Nu de zomer ten einde is, de herfstbuien overtrekken, de blaadjes van de bomen gaan vallen en de temperatuur naar beneden gaat, gaan mensen ook weer hun kachels klaarmaken voor het nieuwe stookseizoen. “Stoken zorgt voor een gezellig sfeer in huis. Maar dat kan helaas in sommige buurten ook voor overlast zorgen. Goed stoken is een eerste stap om dat te voorkomen”, menen Rob Willems (GroenLinks) en Jeroen Brouwer (SP). Zij hebben het college gevraagd of zij mee wil helpen bij voorlichting hierover.

Een knapperend vuurtje verhoogt in vele huizen de sfeer en de temperatuur. Maar mensen kunnen er buiten flink last van krijgen. “Verkeerd geplaatste rookpijpen of te nat of bewerkt hout kan voor vooral mensen met bepaalde ziekten voor de nodige problemen zorgen. Daarnaast is verkeerd stoken ook nog eens belastend voor het milieu. Met enkele simpele maatregelen kunnen al veel problemen verholpen worden”, legt GroenLinks fractievoorzitter Willems uit.

Mocht de rookoverlast structureel blijven, dan kan dat tot wrijving leiden tussen betrokkenen. “Er zijn landelijk genoeg voorbeelden waar dit op burenruzies is uitgelopen. En dat terwijl een goed gesprek tussen betrokkenen al heel wat op kan lossen. Het voorkomen van problemen heeft natuurlijk onze voorkeur. Maar wij vragen ook of de gemeente bij geschillen ondersteuning wil bieden”, verwoordt Brouwer.

De twee coalitiegenoten vonden op de gemeentelijke website weinig informatie over stoken, terwijl het geven van simpele stooktips een goede eerste stap is, net als adequaat reageren bij meldingen van overlast. Daarom stelden zij hier aan het begin van het stookseizoen dus vragen over. “Landelijk zijn er genoeg organisaties die informatie en tips geven over goed en verantwoord stoken. Wellicht dat ook de gemeente haar steentje bijdraagt aan een goed en vooral verantwoord Wijks stookseizoen”, eindigen de twee.