Jan Burger gastspreker bij Wmo-raden

3 september 2015

Jan Burger gastspreker bij Wmo-raden

Wijk bij Duurstede/Arnhem - Afgelopen maandagmiddag was SP-wethouder Jan Burger te gast in Arnhem bij een bijeenkomst over cliëntenparticipatie in de zorg. De Koepel Wmo-raden en  Aandacht voor iedereen (AVI) organiseren in het hele land studiemiddagen om adviesraden en inwoners beter te betrekken bij de ontwikkelingen in de zorg. Omdat die zorg in Wijk bij Duurstede op een goede manier is georganiseerd en er wordt geluisterd naar betrokkenen is wethouder Burger gevraagd om tijdens deze bijeenkomst en later deze maand in Utrecht een bijdrage te leveren.

Foto: Elton Wollenberg

Jan Burger (rechts) bij een lokale SP-actie

“Het was een heel nuttige bijeenkomst en er waren vertegenwoordigers van adviesraden uit de hele regio. Wat opvalt is dat de zorg overal anders wordt georganiseerd. En de betrokkenheid van de mensen om wie het gaat, is ook heel verschillend. Ik heb uitgelegd dat het overeind houden van de basiszorg, bijvoorbeeld de huishoudelijke hulp, van groot belang is. Bezuinigen kan vooral door te kijken hoe de dure zorg anders kan worden georganiseerd. En dat naast de Wmo-adviesraden, de mensen om wie het gaat, nadrukkelijk gehoord moeten worden. Natuurlijk heb ik ook vertelt over hoe het in onze gemeente gaat met ons loket, nieuwe projecten en experimenten,” laat Jan Burger weten.

Hij kreeg veel complimenten over zijn visie en bevlogenheid. “Hartstikke mooi. Maar wat vooral belangrijk is dat gemeenten van elkaar leren. Door op een goede manier samen met cliënten-, belangenorganisaties en betrokkenen de zorg vorm te geven, is de kans op succes het grootst. De nieuwe gemeentelijke zorgtaken moeten niet van bovenaf worden opgelegd maar juist van onderaf worden vorm gegeven. En elke gemeente moet aandacht geven aan de problemen die er komen of ontstaan,” besluit Burger.