“Ver weg en dichtbij”

12 augustus 2015

“Ver weg en dichtbij”

Wijk bij Duurstede - Henriëtte Sanders is al meer dan tien jaar actief bij de SP. Zij was raadslid in de periode 2006 tot en met 2010 en zet zich op allerlei manieren in voor een beter Wijk bij Duurstede en een betere wereld. Zij weet “ver weg en dichtbij” te combineren in haalbare doelen en praktische projecten in Wijk bij Duurstede. Twee keer was zij één van de initiatiefnemers van bijzondere initiatieven. We vroegen haar naar haar motivatie.

Foto: J. Ertan

Fairtrade-gemeente Wijk bij Duurstede

“Door de voorzitter van de Wereldwinkel werd ik in september 2014 gevraagd om Fairtrade in Wijk op de kaart te zetten. Snel wisten we, met de initiatiefgroep en ondersteuning vanuit de gemeente, een maand later een kick-off te organiseren voor de Fairtrade-campagne,” begint Henriëtte.

Fairtrade staat voor eerlijke handel! Nog steeds leven er op de wereld ruim een miljard mensen in grote armoede. Een Fairtrade gemeente streeft naar een wereld waarin iedereen een kans krijgt. Door te zorgen voor eerlijke handel, worden boeren en producenten in ontwikkelingslanden in staat gesteld om zelf hun levensomstandigheden te verbeteren. En daarmee te bouwen aan een toekomst voor hun bedrijf, hun familie en omgeving.

“Als Fairtrade-gemeente koop je zoveel mogelijk eerlijke producten. Dankzij de deelnemende scholen, bedrijven, organisaties, winkels en horeca krijgt Wijk op 5 september 2015 officieel de titel Fairtrade-gemeente uitgereikt. Als elke inwoner één Fairtrade-product per dag koopt maken we een wereld van verschil,” aldus Henriëtte. Kijk ook op: http://www.fairtradewijkbijduurstede.nl/

EigenWijkse Energie Coöperatie

In 2012 werd in de raad door een aantal partijen het gesprek over windmolens afgeschoten. Henriëtte besloot een aantal mensen uit te nodigen om alternatieven te onderzoeken. "Je kunt wel altijd overal op tégen zijn, maar dan moet je ook ergens vóór zijn en met alternatieven komen,” vertelt ze. Ook ten aanzien van energie heeft Henriëtte het motto: “ver weg en dichtbij”.

“Wij zijn nog steeds afhankelijk van energiebronnen uit verre landen. Daar werken onderbetaalde mensen onder slechte arbeidsomstandigheden en kijkt men niet om naar het milieu. Dichtbij schone energie opwekken is duurzaam, beter voor het milieu en goed voor de lokale economie,” vervolgt ze. Inmiddels is de ‘stroomfabriek’ een feit: van, voor en door Wijkenaren. Henriëtte is blij dat ze haar steentje kon bijdragen. Kijk op: http://www.eigenwijkseenergiecooperatie.nl/

Komen er nog meer initiatieven?

In mei 2015 heeft Henriëtte officieel afscheid genomen als bestuurslid van de EigenWijkse Energie Coöperatie. Met de Fairtrade campagne gaat ze door. Op de vraag of er nog meer initiatieven komen, zegt zij: “Jazeker. Het is tijd voor verandering en er zijn veel zaken die opgepakt kunnen worden!”