Nieuwe woningen bij Van Kerkhof & Visscher

11 augustus 2015

Nieuwe woningen bij Van Kerkhof & Visscher

Wijk bij Duurstede - Het garagebedrijf en tankstation Van Kerkhof & Visscher aan de Zandweg en het daarnaast gelegen verenigingsgebouw ‘De Nieuwe Schakel’ worden op dit moment gesloopt. Dit najaar start hier de bouw van vier rijwoningen en een appartementengebouw. “In de stijl van het tegenovergelegen Veilingpark en op de begane grond van appartementencomplex vestigen zich huisartsen. Daarmee wordt de rand van de binnenstad een stuk mooier,” aldus SP-wethouder Jan Burger.

Foto: Jan Burger

Het is een project waar vanuit de provincie een bijdrage aanis geleverd. “Dat is prima, want daarmee konden we het garagebedrijf en het tankstation een nieuwe plek aanbieden tegenover de nieuwbouwwijk De Geer. Overigens hebben ook de verenigingen uit De Nieuwe Schakel nieuw onderdak gekregen even verderop in het centrum. Zo investeren we in de stad door wijken op te knappen en woningen toe te voegen. Dat doen we ook in De Engk en straks in de beide winkelcentra De Horden en De Heul,” laat Burger weten.

De belangstelling voor de nieuwe woningen bij het voormalige garagebedrijf en tankstation Van Kerkhof & Visscher is trouwens groot.

De afgelopen jaren zijn er, ondanks de crisis, redelijk wat woningen gebouwd in Wijk bij Duurstede. “We bouwen gemiddeld ruim 100 woningen per jaar. Dat is belangrijk, want er zijn nog steeds veel woningzoekenden in onze gemeente,” vertelt de SP-wethouder.

Ook wordt er op dit moment gewerkt aan een nieuwe woonvisie op het gemeentehuis. “Daarin geven we aan wat we de komende jaren op het gebied van de woningbouw gaan doen. Voor wie we gaan bouwen en op welke plaatsen,” legt Burger uit. Hij voegt daaraan toe dat er vooral veel aandacht zal komen voor de vergrijzing. “Dat betekent dat we meer ouderenwoningen gaan bouwen. Maar vooral voor ieder wat wils, want de ene oudere zoekt een kleine betaalbare woning en de andere een ruime flat omdat hij of zij zijn huis verkoopt. En verder is het van belang dat er voor starters en kleine huishoudens meer aanbod van woningen komt. En ook hier geldt dat er heel verschillende woonwensen zijn.”

En wordt die woonvisie straks nog uitgebreid besproken met belanghebbenden en woningzoekenden? “Natuurlijk! We gaan meerdere bijeenkomsten organiseren met bijvoorbeeld de woningstichtingen en andere belangenorganisaties, maar er komen ook bijeenkomsten waarbij de woningzoekenden hun wensen kunnen uiten,” besluit Burger.