Kritische vragen SP over chemische reactie in container

6 juli 2015

Kritische vragen SP over chemische reactie in container

Wijk bij Duurstede - De SP heeft een aantal zeer kritische vragen gesteld over de problemen afgelopen donderdagavond bij het bedrijf VEIP. De brandweer was daar met teams uit de gehele regio maar liefst tien uur bezig met een ‘stomende’ container. “Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen en is de milieuschade beperkt. Maar al met al roept dit de nodige vragen op. Bovendien willen wij dat voorkomen wordt dat een dergelijke situatie zich opnieuw kan voordoen,” aldus raadslid Jan Oechies.

Afgelopen donderdagavond was er een probleem op het industrieterrein in Wijk bij Duurstede vanwege het vrijkomen van chemische stoffen. Een voorbijganger constateerde dat er rook vrijkwam bij een container bij het bedrijf VEIP en informeerde de brandweer.

Volgens Oechies zijn bij het bedrijf al eerder calamiteiten geweest: “Zo ademden al twee medewerkers van het bedrijf giftige dampen in. Een brandweerman is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht, omdat hij chloordampen had ingeademd. Terwijl donderdagavond ook iemand om die reden door ambulancepersoneel moest worden gezien”

De SP wijst er op dat er strenge eisen zijn voor de opslag van chloor omdat het een gevaarlijke stof is. “Chloor is niet brandbaar of explosief, maar kan zeer giftig zijn. Het werkt bijtend op ogen, huid en luchtwegen. Voor opslag en transport moet het worden gekoeld en samengedrukt. Bij een lek verspreidt het zich en reageert met lucht tot giftig chloorgas. Door snel maatregelen te nemen als het aanleggen van een watergordijn kan de chloorconcentratie sterk verminderd worden,” legt Oechies uit.

De partij heeft contact gehad met omwonenden en vrijwilligers van de brandweer. In totaal is de brandweer uren beziggeweest met teams uit de hele regio.

“Vanwege het warme weer is een en ander ontstaan. Wij vragen ons af wat de richtlijnen zijn bij het storten van stoffen in containers en kunnen ons niet voorstellen dat daarvoor geen strakke regels bestaan. We hebben vernomen dat de brandslangen ernstig te leiden hadden van de vrijkomende stoffen en beschadigd raakten. Alles bij elkaar heeft de bestrijding lang geduurd en zijn er berichten gekomen van inwoners die klaagden over chloorlucht. Zo was er tot een afstand van 1.000 meter een penetrante lucht te ruiken, waardoor bijvoorbeeld astmapatiënten in problemen kwamen en extra medicatie moesten nemen,” vertelt Oechies.

Volgens de SP is er van alle mis met zowel het risicoprofiel van VEIP als met de informatie bij de brandweer. Zo geeft de partij aan dat de Wijkse brandweerlieden al langer weten dat de risico's bij VEIP groot zijn.

De fractie van de SP wil op korte termijn van de burgemeester weten wat de richtlijnen zijn bij hoge temperaturen voor producten die chemische stoffen bevatten en hoe het probleem is ontstaan. Ook wil de partij weten waarom inwoners die op nog geen 500 meter van VEIP wonen niet zijn ingelicht, terwijl het advies van de brandweer was om ramen en deuren te sluiten. En of de richtlijnen van VRU niet zwaarder hebben gewogen dan de lokale kennis van de Wijkse brandweermensen. Tenslotte wil de partij voorkomen dat een dergelijke situatie opnieuw kan ontstaan en wil zij dat de gemeenteraad een verslag krijgt van de gasbestrijding