SP wil beleid voor horeca in buitengebied

28 juni 2015

SP wil beleid voor horeca in buitengebied

Wijk bij Duurstede - De SP wil tijdens de komende raadsvergadering een motie indienen om dit najaar een duidelijk beleid te ontwikkelen voor horeca-activiteiten in het buitengebied. “We hebben hier zowel het toerisme in de binnenstad als in het buitengebied hoog in het vaandel staan. Aan de andere kant worden ondernemers in het buitengebeid tegengewerkt en staat er niets op papier over bijvoorbeeld horeca als nevenfunctie. Dat moet anders,” laat SP-raadslid Hans Pouw weten.

Hij wijst er op dat meerdere gemeentes voor het houden van bijvoorbeeld nevenactiviteiten of het houden van een buitenterras met bijvoorbeeld de landbouworganisatie LTO afspraken hebben gemaakt.

“We willen als gemeente investeren in een gastvrij onthaal voor recreanten in het buitengebeid. Dan is het moeilijk uit te leggen dat iemand die in het buitengebied wel wandeltochten, fietstochten, varen met de kano kan regelen, maar waar de mensen na afloop van hun bezigheden als het mooi weer is geen biertje of glaasje wijn kunnen drinken op het buitenterras. Er zijn gemeenten die dit nadrukkelijk als nevenactiviteit zien,” vertelt het raadslid.

Pouw vertelt dat er op de Langbroekerdijk een dergelijk biologisch en kleinschalig agrarisch bedrijf is die bovengenoemde activiteiten organiseert en ook hooiberghuisjes verhuurt: “Het is niet uit te leggen aan deze ondernemer met uitsluitend een buitenterras als hij volgens ambtenaren van onze gemeente in zijn woonkamer een afzuiginstallatie moet plaatsen omdat dit in de drank en horecaverordening is geregeld. Eerlijk gezegd verwacht ik dan een positievere opstelling van onze mensen.”

In het licht van een levendig buitengebied en het bieden van mogelijkheden op recreatief gebied lijkt het de SP een goede zaak om hier een proef te starten. “Veel ondernemers in het buitengebied hebben het moeilijk genoeg en dit voorstel biedt de mogelijkheid om eens te kijken hoe het in de praktijk en onder voorwaarden werkt. Zo zou ik wel willen komen tot een tijdelijke vergunning voor het schenken van licht alcoholische dranken tijdens de zomermaanden tot bijvoorbeeld negen uur ‘s avonds,” legt het raadslid uit.

Volgens Hans Pouw is het echter ook zo dat er aan de andere kant soms sprake is van overlast in het buitengebeid vanwege horeca-activiteiten.

“Vandaar dat het ons verstandig lijkt om hiervoor een apart beleid met duidelijke spelregels vast te stellen,” besluit hij. In de motie verwijst hij onder meer naar het beleid voor kleinschalige en ondersteunende horeca in het buitengebied van de Achterhoek.