Vragen over stand van zaken Bosscherwaarden

10 mei 2015

Vragen over stand van zaken Bosscherwaarden

Wijk bij Duurstede - De SP heeft vragen gesteld over de stand van zaken rondom het MER-onderzoek dat door Arcadis wordt gedaan over de mogelijkheden van zandwinning en slibstort in de Bosscherwaarden. “We hebben het idee dat we als raad niet genoeg aangesloten zijn. Bovendien maken we ons zorgen over de omkeerbaarheid van een en ander. En misschien wel het allerbelangrijkste: er is heel weinig draagvlak bij de omwonenden,” aldus SP-raadslid Jan Oechies.

Foto: Jan Burger

De plannen van de projectontwikkelaar om in de Bosscherwaarden zandwinning en slibstort te plegen zijn in het stadium van de MER-toetsing. De projectontwikkelaar is doende om de nodige vergunningen en ontheffingen te verkrijgen. De gemeente is in de MER zowel bevoegd gezag als wettelijk adviseur.

“Beide trajecten vinden echter buiten het gezichtsveld van de raad plaats. Het is van essentieel belang dat het MER-traject goed verloopt. Hierin zijn onder andere begrepen de mate van agrarisch en recreatief gebruik. Zoals bekend wil de projectontwikkelaar niet de huidige natuur versterken maar wordt gedacht aan een transitie met ooibossen. Die komen overigens momenteel niet in de kleiputten ter plekke voor. En er wordt gedacht aan vrijlopende grazers die eveneens in de huidige natuur niet voorkomen,” legt Oechies uit.

De SP wil daarom weten welke opdracht en criteria aan Arcadis zijn meegegeven voor de MER-toetsen met betrekking tot de verschillende aspecten als aardkundige waarden, recreatie, agrarische gronden, cultuurhistorische waarden, oorspronkelijkheid van dit riviergebied, traditionele uiterwaarden, enzovoorts. De partij vraagt ook welke criteria de gemeente heeft meegegeven.

De plannen van de ontwikkelaar vinden overigens bij de omwonenden geen steun. “Zij hebben geparticipeerd in een stuur- en klankbordgroep. Zij voelen zich daar echter niet gehoord,” aldus Oechies.

De fractie van de SP maakt zich tenslotte zorgen over de onomkeerbaarheid van de plannen. “Wij willen daarom de vinger aan de pols houden. Tevens willen we een hoorzitting houden waarbij deskundigen kunnen adviseren over de plannen van de projectontwikkelaar. Hierbij kunnen ook aspecten als een andere financiering van haalbare en wenselijke onderdelen van de Visie Rivierfront aan de orde komen,” besluit Oechies.