Ondernemersfonds gaat van start

31 mei 2015

Ondernemersfonds gaat van start

Wijk bij Duurstede - Het Wijkse Ondernemersfonds is een feit. Tijdens twee bijeenkomsten, een algemene avond voor ondernemers en belangenstellenden en een voorbespreking in de gemeenteraad zijn de stukken gepresenteerd. “Het is een initiatief van ondernemers zelf. Tijdens de coalitieonderhandelingen kwamen de Ondernemerskring Wijk (OKW) en de Stichting Parkbeheer, die het beheer op het industrieterrein regelt, met dat verzoek. Vervolgens bleek dat vanuit de binnenstad en elders de belangstelling groot was. Kortom, het is voor en door ondernemers,” vertelt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

“De afgelopen maanden is met veel belanghebbenden gesproken en met ondernemers hard gewerkt om het fonds van start te laten gaan. Dat heeft tot een mooi resultaat geleid. Met het fonds kan het ondernemersklimaat in onze gemeente versterkt worden en ontstaat ruimte voor vernieuwing en kunnen Cothen, Langbroek, Wijk bij Duurstede en het buitengebied aantrekkelijker worden gemaakt,” aldus wethouder Jan Burger.

De raad nam eind vorig jaar het besluit om mee te werken aan de realisatie van het ondernemersfonds. Vervolgens zijn de gemeente en betrokken partijen aan de slag gegaan. Burger: “De werkgroep bestond uit leden van de Wijkse ondernemersverenigingen Hart van Wijk, De Heul, de Horden, het OKW, LTO, Vereniging Citymarketing, Klantenspaarpas, Ondernemersvereniging Cothen, Horeca en ondernemers uit het buitengebied. Verder is gesproken met afvaardigingen van de sportorganisaties en het Revius Lyceum, omdat ook zij een eigen deelgebied gaan vormen.”

Jaap Jongejan, directeur van het Doornse SBI adviestrainingsbureau voor werknemersparticipatie en in 2010 en 2014 formateur van het Wijks college, begeleidde de werkgroep. “Het was een mooi proces, waarbij iedereen naar elkaar toegroeide en het besef ontstond dat men er samen iets van kan maken. Er is wat dat betreft een groot gevoel van solidariteit,” meende hij bij de voorbespreking in de gemeenteraad.

De middelen voor het fonds worden overigens opgebracht uit een verhoging van de ozb voor niet-woningen.

Eerder was afgesproken om een teruggaveregeling bij weinig plannen of onvoldoende interesse in te voeren. Dit op verzoek van ondernemers in het buitengebied en de LTO. In het convenant is dit opgenomen. De kosten voor de teruggave worden gedragen door de gemeente.

Wethouder Burger: “Na twee jaar wordt een tussentijdse evaluatie gehouden over de werking van het fonds en na vijf jaar een eindevaluatie. De bestuursleden voor de deelraden en het bestuur worden nu gekozen. Als mensen zich daarvoor beschikbaar willen stellen zijn ze welkom. Op de gemeentelijke website en de nieuwe site van het ondernemersfonds vindt men informatie,” besluit Burger.