Lokaal aanbesteden krijgt vorm

12 april 2015

Lokaal aanbesteden krijgt vorm

Wijk bij Duurstede - Het meer en beter lokaal aanbesteden van gemeentelijke werkzaamheden krijgt de komende maanden vorm. Dat blijkt uit de antwoorden van schriftelijke vragen van de SP. “Het raamwerk staat er, maar nu worden deze uitgewerkt in goede procedures, die passen in de Europese aanbestedingsregels. In juni moet dan duidelijk zijn of er lokaal regels eventueel aangepast moeten worden,” meldt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Het college geeft aan dat er geen lijst wordt bijgehouden voor gemeentelijke werkzaamheden die lokaal worden aanbesteed. Ambtelijk ontwikkelt men op dit moment een procedure en systeem om Wijkse ondernemers meer mogelijkheden te bieden om gemeentelijke werkzaamheden uit te voeren. In juni dienen concrete voorstellen beschikbaar zijn. “Eerst moeten de juridische voorschriften voor lokale en landelijke aanbestedingsregels beoordeeld worden. Door het beëindigen van het dienstverband van deze medewerker bij de gemeente heeft deze opdracht vertraging opgelopen. De vraag is inmiddels neergelegd bij de inkoper van de gemeente Houten,” verwoordt wethouder Jan Burger namens het college.

Mocht uit dit onderzoek blijken dat de huidige beleidsregels het niet mogelijk maken om lokale bedrijven meer kansen te bieden, dan is het college bereid om tot aanpassing van de beleidsregels te komen. “Voor de zomer is in ieder geval duidelijk welke mogelijkheden er zijn. De wethouder geeft aan dat hij bij woningbouwprojecten al in gesprek gaat met lokale ondernemers om te bezien of er meer bouwprojecten door lokale bedrijven kunnen worden opgepakt. Dat is mooi. Maar we hopen dat er snel extra stappen kunnen worden gezet om op veel meer fronten lokale bedrijven een kans te geven op het uitvoeren van werk. Dat is goed voor de bedrijven en de werkgelegenheid in onze gemeente,” eindigt Brouwer.