Gemeente aan de slag met problemen persoonsgebonden budget

11 april 2015

Gemeente aan de slag met problemen persoonsgebonden budget

Wijk bij Duurstede - Ook in Wijk bij Duurstede ondervinden mensen problemen bij de betalingen van het persoonsgebonden budget (PGB) via de Sociale VerzekeringsBank (SVB). Dat blijkt uit de beantwoording van vragen van de SP-fractie. “Het is goed dat onze gemeente zich inspant om betalingsproblemen hier aan te pakken. Meerdere PBG-houders of zorgverleners hebben er veel last van dat zorggelden door de Sociale Verzekeringsbank te laat worden uitgekeerd,” vertelt SP-raadslid Hans Pouw.

Foto: Elton Wollenberg

Staatsecretaris Van Rijn heeft de problemen met de PGB's nog niet opgelost

Wethouder Jan Burger laat in zijn antwoorden weten dat bij Loket Wijk de afgelopen weken mensen zich hebben gemeld die problemen hadden. “Daarover is contact geweest met de Sociale Verzekeringsbank. Met de SVB is de afspraak gemaakt dat casussen die zich nog voordoen, snel en accuraat door hen opgelost worden.”

De gemeente heeft met grote regelmaat contact met de SVB via telefoon, brief of mail. Dit om nieuwe knelpunten op te lossen, de voortgang op knelpunten te bewaken en zo nodig signalen af te geven dat zaken nog niet naar behoren lopen. “Wij zorgen voor informatie aan inwoners en cliënten bij vragen die bij loket Wijk binnenkomen. Daarvoor wordt nogmaals een algemene oproep geplaatst op de website van de gemeente en de gemeentepagina. Mensen met problemen kunnen zich dus melden bij ons zorgloket,” aldus Jan Burger.

De wethouder geeft verder aan dat gezien de aandacht die voor genoemde knelpunten bestaat en de druk vanuit de Tweede Kamer op de staatssecretaris om de problemen op te lossen, het schrijven van een brief richting de staatssecretaris niet nodig is. “Wel zullen wij nadrukkelijk volgen welke onderzoeksgegevens straks op tafel komen en met welke oplossingen het rijk komt,” geeft de wethouder aan.

Verder gaat de gemeente per brief op korte termijn aandacht bij de SVB vragen voor een ander knelpunt. “De gemeente heeft in 2014 meegedaan in een pilot voor het regelen van betalingen aan cliënten die Hulp bij het Huishouden via een PGB geregeld hebben. Sinds november zijn de betalingsgegevens daarvan niet meer in te zien voor gemeente, loket of cliënten. Dit betekent ook dat afrekeningen op dit onderdeel stagneren,” legt Burger uit.

Hans Pouw laat tenslotte weten dat de SP de kwestie eveneens kritisch zal volgen. “Mensen kunnen bij ons meldpunt, via de website, aangeven welke problemen zij hebben. Ook landelijk volgen we de ontwikkelingen bij de verzekeringsbank. De problemen duren al veel te lang en de staatssecretaris heeft al veel te vaak beloofd dat die verholpen worden.”