Problemen betalingen bij pgb moeten worden opgelost!

29 maart 2015

Problemen betalingen bij pgb moeten worden opgelost!

Wijk bij Duurstede - De SP heeft het college gevraagd om in actie te komen richting SVB (Sociale Verzekeringsbank) inzake het persoonsgebonden budget. “We horen regelmatig over problemen via ons meldpunt voor de zorg. Individuele vragen verwijzen we door naar de instantie die het antwoord weet. Maar we zien ook structurele problemen. Zo ontvingen we deze week een brief van iemand die al maanden wacht op zijn persoonsgebonden budget. Staatssecretaris Van Rijn roept dat het goed komt, maar dat is niet waar,” vertelt SP-raadslid Hans Pouw.

Foto: Elton Wollenberg

De SVB heeft grote problemen bij het tijdig betalen van de pgb-zorgrekeningen (het persoonsgebonden budget). De problemen bij de SVB vloeien voort uit een wetsverandering die fraude moet voorkomen.

“Kregen chronisch zieken en gehandicapten voorheen zelf het geld om zorg in te kopen, nu keert de SVB dat rechtstreeks uit aan de naar schatting 200.000 zorgverleners die van pgb-geld moeten leven. De verzekeringsbank kan de administratieve rompslomp niet aan en loopt bij veel mensen ver achter met betalen,” legt Pouw uit.

Hoewel staatssecretaris Van Rijn al meerdere malen heeft toegezegd de problemen op korte termijn aan te pakken, zal pas half mei duidelijk worden wanneer het eind van de problemen in zicht is. De SP vraagt zich overigens af of op dat moment de kwestie naar behoren is opgelost.

“Laten we eerlijk zijn. Het speelt al maanden en dan hebben we over twee maanden pas zicht op mogelijke oplossingsrichtingen,” aldus Pouw.

Omdat er ook in Wijk bij Duurstede inmiddels meerdere meldingen zijn van mensen die hun hulpverleners niet kunnen betalen, omdat de SVB nog steeds niet de benodigde middelen heeft overgemaakt, wil de SP dat het college in actie komt.

“Voor hulpverleners betreft het vaak een noodzakelijk inkomen voor hun huishouden. We willen daarom dat we als gemeente stappen ondernemen. Door bijvoorbeeld afspraken te maken met de verzekeringsbank, via ons loket druk uit te oefenen en zonodig zelf als gemeente een voorschot te betalen,” besluit het SP-raadslid.

Voor mensen met problemen of klachten: het meldpunt voor zorgvragen van de SP is te bereiken via: wijkbijduurstede.sp.nl of 0625063687